ÖSSZEFOGLALÓ A
2008 NYARÁN TARTOTT IDEGENFORGALMI VIZSGÁLAT TAPASZTALATAIRÓL
AZ IDEGENFORGALMI
VIZSGÁLAT FŐBB TERÜLETEI
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Dél-alföldi Regionális
Felügyelősége által lefolytatott 2008. június 16-tól augusztus 22-ig tartó
idegenforgalmi vizsgálat kapcsán az idegenforgalmilag frekventált területeken
található vendéglátó- és szálláshelyek ellenőrzésén kívül a strandcikkek,
gyermekjátékok, ajándéktárgyak piacfelügyeleti ellenőrzésére és biztonsági
vizsgálatára, a nagy tömegeket vonzó rendezvények fogyasztóvédelmi
ellenőrzésére, valamint az idegenforgalmi szempontból frekventált helyeken és
megyeszékhelyeken a taxi szolgáltatás, valamint a piacok, vásárcsarnokok
fogyasztóvédelmi ellenőrzésére került sor.
Az ellenőrzések tapasztalatai a különböző vizsgálati
területeken a következők:
VENDÉGLÁTÁS
A vendéglátás
terén lefolytatott ellenőrzéseink fő
célja
a fogyasztók anyagi érdekeinek védelme, a
fogyasztók megkárosításához
vezető szabálytalanságok felderítése
és szankcionálása.
Valamennyi ellenőrzést próbavásárlással, próbafogyasztással
kezdtük meg, melyek kapcsán a nyugtaadási
kötelezettség elmulasztását összesen 50 helyen tártuk fel. Vásárlói megkárosítást
173 esetben
(14%) tapasztaltunk, a vevő kárára
realizálódott összes különbség
9.425,- Ft,
ami közel dupláját éri el a tavaly tapasztalt
megkárosításoknak. A
próbavásárlások során idén
preferált helyet foglalt el a kiszolgált
röviditalok, borok és üdítőitalok
térfogatának ellenőrzése. A visszamért
italok
7%-ánál állapítottunk meg
térfogathiányt. A próbavásárolt,
tömegre értékesített
ételek visszamérése során 22%-ban
észleltünk eltérést, jellemzően bruttó
tömeg
alapján történő
ármegállapítás következtében,
mely esetekben az étel a
csomagolóanyaggal együtt került a mérlegre. Az
ételek elviteléhez biztosított,
jellegének megfelelő legegyszerűbb csomagolásért
nem számítható fel külön díj,
ennek ellenére 13 vendéglátóhelyen
mégis jelentős összegeket számoltak fel az
elszállításhoz adott műanyag dobozokért. A
felszámított árak alapján
kikalkulált végösszeg
kerekítésére vonatkozó
előírásokat pedig 3 egységben nem
tartották be.
Azon
vendéglátó egységekben, ahol a
helyszínen
valamiféle ételt, illetve többkomponensű italt
állítottak elő, ellenőriztük az
anyaghányad-nyilvántartás meglétét.
Elmondható, hogy az egységek 1/3-a nem
rendelkezett megfelelő ételnyersanyag
nyilvántartással. Az árusított, vagy
tárolt, nem saját előállítású
áruk eredetét az egységek 11 %-a nem tudta a
helyszínen beszerzési bizonylattal vagy annak
másolatával igazolni.
A
kínált étel- és
italválasztékról teljes körű
tájékoztatást a bejáraton kívül
a vizsgált vendéglátóhelyek 1/6-a nem
biztosított. Az üzleten belüli
ártájékoztatási kötelezettséget
a belső
vendégtérrel rendelkező egységekben tett
ellenőrzések során a
vendéglátóhelyek
7 %-ában kifogásoltuk. Az üzlet
ártájékoztatóján a
kínált kiszolgálási mennyiségeket,
illetve a konkrét mértékegységeket
továbbra sem tüntették fel maradéktalanul,
jellemzően
idén is a sörök esetében hiányzott a
korsó, pohár, pikoló kiszolgálásra
kerülő
mennyiségeinek megjelenítése. A
hitelesítéssel rendelkező fémmércék
meglétének
és alkalmazásának ellenőrzése során 6%-os hiányosságot
észleltünk. A fogyasztók
részére történő joghatással
járó mérés
elvégzéséhez számos helyen nem
biztosítottak hiteles mérleget, vagy a mérleg nem
jól látható elhelyezésével
követtek el mérésügyi jogsértést.
A vendéglátó üzletek kirívóan magas hányada, 25 %-a nem tudta kategóriába
sorolásának bejelentését bemutatni, illetve nyilvántartásba vételét
igazolni. A kategória jelölő tábla,
illetve a gyorskiszolgáló étterem esetében a jelleget jelölő tábla kihelyezése
15%-ban nem volt biztosított. Az ellenőrzött – vendéglátó tevékenységet
folytató – egységek közül 12 üzlet kapcsán
merült fel valamiféle
szabálytalanság a működési engedély
megléte kapcsán, részben az ellenőrzött
egységek egyáltalán nem rendelkeztek
tevékenységük folytatásához
engedéllyel,
részben pedig nem állt összhangban a
működési engedély a végzett
tevékenységgel.
A
vizsgálati időszak során gondot
fordítottunk az olyan vendéglátó
egységek ellenőrzésére is, melyek
nyitvatartási ideje az esti és/vagy éjszakai
órákra korlátozódik. Ezen
ellenőrzéseket minden esetben a rendőrhatóság
és/vagy a vámhatóság
közreműködésével hajtottunk végre.
Ellenőrzéseink némelyike kiegészült a
fiatalkorúak alkohol – és
dohányáruval való
kiszolgálásának vizsgálatával, s
megállapítható volt, hogy részükre
túlnyomóan kiszolgálásra kerültek a
tilalommal érintett termékek.
A régióközpont és területi kirendeltségei teljes
területén 1.267 vendéglátó egységet
vontunk ellenőrzés alá. A kifogással érintett egységek száma 931, mely által a kifogásolási arány a
régió egészére vetítve 74%-ot
ért
el. A vizsgált területek tekintetében
tevékenységét jogszerűen végző
egységek
száma a régióban 336, ami jelentős
javulásról ad számot. A feltárt szabálytalanságok miatt 845 határozattal 62.440.000,- Ft
összegű
fogyasztóvédelmi bírság került
kiszabásra, kötelezést tartalmazó
határozatot 918 alkalommal adtunk ki.
A szankciókat régiónkban is egységesen meghatározott
bírságpolitika alapján állapítottuk meg.
Az idei főszezon vizsgálata során is különös hangsúlyt kaptak a különböző kulturális események, rendezvények,
fesztiválok köré települt vendéglátó egységek.
További
39 ellenőrzést végeztünk a kiemelt vizsgálati
területként megjelölt nagy tömeget vonzó
rendezvényeken. Valamennyi rendezvény
ellenőrzése a Dél-alföldi Régió Nyolc
Hatósági Együttműködésének
megfelelően
került koordinálásra, s több
hatóság szakembereinek együttes
jelenlétében
zajlott. Jogsértést 29 esetben
állapítottunk meg a vendéglátó-
és kereskedelmi
tevékenységet folytató kitelepülések
tevékenysége terén. Vásárlói
megkárosítást
3 esetben értünk tetten, összesen 116,- Ft-tal
számoltak többet a ténylegesen
fizetendő összegnél.
A feltárt szabálytalanságok miatt 17 üzemeltető
részére 1.500.000,- Ft összegű fogyasztóvédelmi
bírság került kiszabásra, kötelezést tartalmazó határozatot 29 alkalommal adtunk ki.
SZÁLLÁSHELYEK
A hatóság az
idegenforgalmi főszezonban minden évben ellenőrzi a szálláshelyekre vonatkozó
jogszabályi előírások megtartását. A vizsgálatot azért tartjuk indokoltnak,
mert a hazai kereskedelmi
szálláshelyeket az év ezen időszakában keresi fel a legtöbb vendég.
A
Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóság mellett a Magyar Kereskedelmi
Engedélyezési Hivatal munkatársai
hatáskörükben eljárva szintén
ellenőrizték a szálláshelyek osztályba
sorolási
feltételek meglétét, illetve a két
hatóság között a több évre
visszanyúló
sikeres együttműködés keretében közös
ellenőrzések elvégzésére is sor
került.
Az ellenőrzés időtartalma alatt 4 kereskedelmi
szálláshely vizsgálatát
végeztük
el a Hivatallal közösen Szegeden és
környékén.
Jellemző
szabálytalanságnak
tekinthető, hogy az üzemeltető nem jelentette be a
szálláshely osztályba
sorolását (47 %), valamint azt nem tüntette fel
egyértelműen (34 %), a vendég
által jól látható módon sem a
szálláshely recepcióján, sem annak
főbejáratánál
(32 %). A vizsgált 78 szálláshelyből 24
egység szobájában nem volt
ártájékoztatás, a
tájékoztatást jelentős részben (69 helyen)
csak a recepción
biztosították.
A régió területén a vizsgálat ideje alatt összesen 78 kereskedelmi szálláshelyet
vizsgáltunk, melynek során 51 egységben tártunk fel hiányosságot
és indítottunk eljárást az üzemeltetővel szemben. A kifogásolás aránya 65,4 %-ot mutat.
A vizsgálat végén végzett összesítés alapján 46 esetben köteleztük az üzemeltetőt
a jogsértés megszüntetésére, ezen belül 40 ügyben fogyasztóvédelmi bírságot szabtunk ki. Ennek
összértéke 2.705.000,- Ft. Felhívással 17 üzemeltető részére
éltünk a szobai ártájékoztatás hiányosságaira vonatkozóan.
TAXI
SZOLGÁLTATÁS
A szolgáltatás jogszabályoknak
megfelelő, hatékony működése kiemelt jelentőségű,
különös tekintettel arra, hogy a
belföldiek mellett azt jelentős számú
külföldi fogyasztó veszi igénybe. Az
ellenőrzés során különösen fontosnak
tartottuk azon jogszabályi előírások
betartásának ellenőrzését, melyek a
fogyasztók tájékoztatását, jogainak
védelmét szolgálják.
A
vizsgálat során ellenőrzés alá
kerültek mind a
taxitársaságokhoz tartozó, mind az ún.
mezítlábas taxisok, továbbá a
jogsértések hatékony feltárása
érdekében – a taxi üzemmód 24
órás jellegéből
adódóan – sor került éjszakai
ellenőrzésekre is (az 59 nappali ellenőrzés
mellett 27 éjszakai ellenőrzést folytattunk le,
kiemelendően megegyező
kifogásolási számmal), szükség
esetén a rendőrség bevonásával. Jellemző
helyszínként a taxiállomások, illetve a
belváros, bevásárló központok
környéke
fordult elő.
A 86 ellenőrzés
kapcsán 32 esetben állapítottak meg
a felügyelők valamely szabálytalanságot (15%-os kifogásolási arány született a
41 álló ellenőrzés és 58%-os a 45 próbautas ellenőrzés során), összesen 17
esetben nem kaptak a szolgáltatásról nyugtát, sőt, egy esetben 68,-Ft vásárlói
megkárosítás is megvalósult, a taxis a taxaméter 7 esetben nem alkalmazta. Tíz
esetben állapítottunk meg szabálytalanságot a személytaxi igazolvány
műszerfalon való elhelyezésével kapcsolatban, 2 esetben a taxaméter
hitelesítése nem volt megfelelő, egy alkalommal fordult elő, hogy a taxisofőr
nem rendelkezik taxiengedéllyel.
A feltárt szabálytalanságok folytán 2.460.000,-Ft értékben került
fogyasztóvédelmi bírság kiszabásra, és összesen 19 kötelező határozat született.
VÁSÁRCSARNOK,
PIAC
A témavizsgálat ideje alatt régiónkban
összesen 176 ellenőrzést
végeztünk, melyek során 160 alkalmi jellegű, üzlethelyiség nélküli
elárusítóhelyet és 16 üzlethelyiséggel
rendelkező kereskedelmi egységet vontuk vizsgálat alá.
Ellenőrzéseink során
vizsgáltuk a vásárokon, piacokon árusított
termékek forgalmazási
körülményeit, a termékek
biztonságosságát, az ilyen helyeken nem
árusítható
termékek esetleges forgalmazását. 142 ellenőrzés során állapítottunk meg
hiányosságot az általános kereskedelmi tevékenységgel illetve a forgalmazott
termékekkel kapcsolatban, ami 81%-os kifogásolási arányt jelent.
A
lezajlott vizsgálatsorozat alapján
megállapítható,
hogy az általános kereskedelmi
tevékenységre vonatkozóan sok a
hiányosság. A
vásári és piaci árusok még
kevésbé tájékozottak, még kevesebb
információjuk van
a tevékenység jogszerű végzésével
kapcsolatban, mint a boltokat üzemeltetőknek.
5 kitelepülésen (az alkalmi árusok
3%-ánál) nem tudták igazolni a kereskedelmi
jogosultságot, további 2 üzletben (az
ellenőrzött boltok 12,5%-ában) nem tudták
a működési engedélyt a helyszínen bemutatni.
A legtöbb hiányosságot a panaszfórum tájékoztatók
kapcsán állapítottuk meg (83 eset, 47%), mivel az ellenőrzések közel felében
tapasztaltunk ezzel összefüggő szabálysértést. Emellett leginkább az áruk
eredetének igazolása (50 alkalom, 28%), valamint az ártájékoztatás (33 eset,
19%) tekintetében nem valósult meg a jogkövető magatartás. Emellett sok esetben
a termékek címkézése volt hiányos, vagy egyáltalán nem volt biztosított.
Bizonyos termékekhez nem állt rendelkezésre magyar nyelvű használati-kezelési
útmutató.
Az ellenőrzéseket lehetőség szerint próbavásárlással
kezdtük, melyek során 4 alkalommal nem
állítottak
ki részünkre nyugtát. Vásárlói
megkárosítás egy alkalommal történt,
80,-Ft értékben.
Ezen
túlmenően 25 paici elárusító helyen nem
tüntették fel a kereskedő nevének és
székhelyének címét, 3 üzletben nem
megfelelően kezelték a vásárlók
könyvét és 2 üzletben nem
tájékoztatták a
fogyasztókat a nyitvatartási időről.
A témavizsgálat során műszaki, könnyűipari és
kozmetikai termékeket ellenőriztünk. A vizsgált 59.646 db termékből 10.273 db-ot kifogásoltunk valamilyen
szempontból. Ez 17%-os kifogásolási
arányt jelent.
Összesen
6 esetben (4%) árusítottak olyan termékeket,
melyek piacon nem forgalmazhatók. A kifogásolt műszaki
termékek közül 20 db
elektromos hálózatról üzemeltethető
készülék (barkácsgép,
háztartási illetve
híradástechnikai készülék) volt,
melyeket piaci árusok tartottak kínálaton.
Ezen termékek további forgalmazását
megtiltottuk.
Ellenőrzéseink
kiterjedtek a korábbi vizsgálatok
során letiltott termékek keresésére is.
Ennek kapcsán 6 féle 12 db elektromos
barkácsgépet és háztartási
készüléket találtunk kínálaton,
melyek korábban
balesetveszély, áramütés veszélye
illetve tűzveszély miatt kerültek letiltásra.
Egy alkalommal mintavételezésre is sor került egy
híradástechnikai termékből,
melyet az indokolt, hogy a termék kivitele már
szemrevételezés alapján sem
felelt meg az előírásoknak. A szakvélemény
kiadása jelenleg folyamatban van.
A vizsgálat kapcsán 142 esetben került kiadásra kötelezésre szóló határozat, mely 10.260 db terméket érintett. 84 alkalommal szabtunk ki fogyasztóvédelmi
bírságot összesen 4.359.000,-Ft
értékben.
A magasnak mondható, 81%-os kifogásolási arány is azt
mutatja, hogy a terület további, folyamatos vizsgálata indokolt.
STRANDCIKK
A
témavizsgálat ideje alatt összesen 61
ellenőrzést
végeztünk a régió területén
található strandokon lévő pavilonokban és
üzletekben, egyéb elárusító helyeken.
47 kiskereskedelmi egységet, 12
áruházláncba tartozó üzletet, valamint
2 vásári, piaci árust vontunk ellenőrzés
alá.
Az általános kereskedelmi feltételek ellenőrzésekor
leggyakoribb szabálytalanságként említhető, hogy az egységekben a készleten
lévő termékek eredetét hitelt érdemlően igazoló bizonylatokat vagy azok
másolatát a helyszíni ellenőrzés során bemutatni nem tudták (15 eset, 25%).
Bár
az elmúlt évek vizsgálati tapasztalataihoz
képest
mindenképp javulás figyelhető meg, de a
vásárlók könyvének kezelése
még mindig
számos esetben nem felelt meg a jogszabályban
előírtaknak. Az üzemeltetők sok
esetben nem tájékoztatják megfelelően a
fogyasztókat arról, hogy esetleges
panaszukkal hova fordulhatnak (6 eset, 10%). Ezt bizonyítja,
hogy a panaszfórumokról
szóló tájékoztató tartalmát
vagy annak teljes hiányát
Felügyelőségünk több
alkalommal is kifogásolta.
Ugyancsak javulás figyelhető meg a nyugtaadási
kötelezettséggel kapcsolatban, hiszen a próbavásárlások során mindössze egy
alkalommal fordult elő, hogy a bizonylati fegyelmet az értékesítést végző
személy megsértette.
A termékcsoportok értékesítési körülményeit vizsgálva
58 egységben, vagyis az ellenőrzések 95%-ában
merült
fel kifogás a címkézési
hiányosságok, valamint a forgalmazási
feltételek
hiányosságainak következtében.
A vizsgálat során összesen 3.626 db terméket
ellenőriztünk, melyből 1.548 db
termék esetében állapítottunk meg valamilyen hiányosságot, ami 43%-os kifogásolási arányt jelent.
A
vizsgált termékkörrel kapcsolatban
említést érdemel,
hogy a dél-alföldi régió
területén található strandokon és
fürdőkben a
leggyakrabban előforduló hiányosságként
– a felfújható strandcikkek esetében –
a játékok felületén elhelyezett magyar nyelvű
figyelmeztető feliratok hiánya
szerepelt. Szintén több esetben tapasztaltuk –
rendszerint a strandokon – azt,
hogy a termékeket eleve felfújt állapotban
értékesítik a vásárlók
számára, így
a vonatkozó jogszabályokban előírt
jelölések (azonosító adattal ellátott
megnevezés, modellszám/egyéb
azonosító,
gyártóra/forgalmazóra/importőrre
vonatkozó tájékoztatás, CE
jelölés, figyelmeztető feliratok, korcsoport
jelölés), valamint a használatra vonatkozó
magyar nyelvű vevőtájékoztatók nem
jutnak el a fogyasztókhoz. Gyakori tapasztalat volt a
vizsgálat során, hogy a termékek
eredeti csomagolását a kereskedők a kibontást
követően nem őrizték meg, hanem
egyszerűen kidobták.
A
témavizsgálat során az
ajándéktárgyak
értékesítésével szintén csak
néhány esetben találkoztunk. A vizsgált
termékek
13%-ánál állapítottunk meg valamilyen
hiányosságot a jelölésekkel (termék
azonosító adattal ellátott megnevezése,
gyártóra/forgalmazóra/importőrre
vonatkozó tájékoztatás), illetve a
használati
utasítással/vevőtájékoztatóval
kapcsolatban.
58 esetben indítottunk eljárást a kereskedelmi egységek és piaci árusok ellenőrzése alapján. 58kötelezésre szóló határozat kiadására került sor a feltárt hiányosságok pótlására és a szabálytalanságok megszüntetésére vonatkozóan. 39 esetben került kiszabásra fogyasztóvédelmi bírság, összesen 1.895.000,-Ft értékben.