HACK">
Kötelező kamarai regisztráció

» Hírek
MTÜ Hírlevél 2023.05.
2023. május 22., hétfő

Kategorizálási útmutató is segíti a vendéglátó üzleteket A Felkészülésben AZ NTAK ADATSZOLGÁLTATÁSra

2023. július 1-jétől az online pénztárgépet használó vendéglátó üzleteknek és a jeggyel látogatható turisztikai attrakcióknak is kötelező regisztrálni és adatot küldeni a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK). Fontos kezdeti lépés ‒ még az adatszolgáltatás megkezdése előtt ‒ hogy minden vendéglátó üzlet üzemeltetője rögzítse az értékesíteni kívánt termékeit az általa használt vendéglátó szoftverbe. Ezek felvételét egyszer kell végrehajtani, illetve új termékek esetén frissíteni a termékkínálatot a felületen. A termékek NTAK-nak megfelelő fő- és alkategóriákba sorolásához az info.ntak.hu oldalon található kategorizálási segédlet nyújt útmutatást. Később a felvitt termékek közül már csak ki kell választani a rendelt terméket, amely szolgáltatói oldalról jelentősen leegyszerűsíti a rendelés folyamatát.

Regisztráció előtt fontos az üzlettípus besorolásának ellenőrzése is

A vendéglátó szolgáltatóknak az üzlettípusuk besorolásának ellenőrzésére is mindenképp szükséges sort keríteniük az NTAK regisztrációjuk előtt. A 2021-ben életbe lépett jogszabály alapján ugyanis vendéglátó üzletet csak a következő üzlettípusok szerint lehet kategóriába sorolni: étterem; cukrászda; büfé; kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely; italüzlet, bár; zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem és alkalmi vendéglátóhely. Amennyiben a szolgáltató üzlete nem valamelyik fenti kategóriába tartozik – vagyis ennek módosítását nem végezte el 2021. március 31-ig – mindenképpen fel kell keresnie az illetékes önkormányzatot, mert csak ezen üzlettípusok szerint tud regisztrálni az NTAK-ba. Erről és az NTAK regisztráció további tudnivalóiról az info.ntak.hu oldalon érhető el tájékoztatás.

Felkészülten várja a szezont a Tourinform hálózat

A hazai Tourinform hálózat kollégái felkészülten várják a nyári főszezont és a vendégek megkereséseit személyes, telefonos és e-mail-es formában is. Az irodák 80%-a egész évben nyitva tart, májusban pedig csatlakoztak hozzájuk a személyes vendégforgalmat csak szezonálisan fogadók is. Így a nyár folyamán az ország 94 pontján várják a vendégeket naprakész belföldi turisztikai információval. Az MTÜ szakmai koordinálásával, önkormányzati vagy TDM típusú szervezet fenntartásában működő információs irodák a belföldi utazási döntéseket inspiráló kiadványokkal és személyre szabott ajánlatokkal is támogatják. Az évente közel kétmillió megkeresést kezelő hálózat tagjai több, mint 30 féle szolgáltatással teszik teljesebbé az üdülők és kirándulók élményeit. A Tourinformokban emellett ajándéktárgyak, jegyértékesítés, csomagmegőrzés, kerékpár- és eszközbérlés, turisztikai kártya értékesítés, mobiltelefon töltés, gyereksarok és akár kávézó is elérhető. Nyitvatartásukról, elérhetőségeikről, szolgáltatásaikról itt tájékozódhatnak az érdeklődők. Keressék a Tourinform irodákat, ahol szívvel és tudással segítenek!

Május végéig még csatlakozhatnak az MTÜ nyári forgalomélénkítő kampányához

Az MTÜ nagyszabású előszezon-élénkítő kommunikációra készül május 15. és június 30. között, melynek keretében széleskörű, belföldön és nemzetközi piacokon zajló integrált kampányt indít. Ehhez május végéig várja azon szolgáltatók jelentkezését, akik vizes nyári feltöltődéshez illeszkedő, kedvezményes ajánlataikkal csatlakoznának az MTÜ kül- és belföldi kampányaihoz. A nyári forgalomösztönző marketingaktivitás itthon és a legnagyobb potenciálú küldőországokban széleskörű láthatóságot kap. Ezt érdemes kihasználni, hiszen a részvétel akár konkrét forgalmat is generálhat a csatlakozó szolgáltatóknak, akiknek ajánlataival az MTÜ kampányoldalán közvetlenül találkozhatnak. A szolgáltatók az ezen a linken elérhető űrlap kitöltésével jelentkezhetnek, a részvétel feltétele az NTAK regisztráció megléte.

Budapest Convention Bureau az IMEX Frankfurt szakkiállításon

Május 23. és 25. között háromezer nemzetközi értékesítő és több, mint kétezerötszáz rendezvényszervező részvételével rendezik meg az IMEX Frankfurt MICE-szakmai vásárt. A szakkiállításon az MTÜ szervezésében hazánk a megújult Budapest Convention Bureau márkanév alatt, 24 magyar partnerrel lesz jelen. Mind a helyszín, mind a hivatásturisztikai tematika kiemelt jelentőségű a magyar turizmus számára. A szálláshelyek éves összbevételét tekintve ugyanis Németország hazánk elsőszámú küldőpiaca. Az üzleti turizmus pedig a Covid-járvány előtti időszakban kiemelkedően jövedelmező szektornak számított, amelynek visszaépülése szakmai előrejelzések szerint más üzletágakhoz képest lassabban, csak 2024-re várható.

V4-es összefogás a közel-keleti piacfejlesztésért

A közös történelem nyomait őrző romantikus várak és kastélyok, izgalmas ételek, gazdag állat- és növényvilágnak otthont adó nemzeti parkok, színvonalas szállodák, exkluzív wellness élmény – csak néhány azok közül a vonzó kínálati elemek közül, amelyeket hazánk szomszédos partnereivel közösen vonultatott fel az idei ATM Dubai kiállításon. A Visegrádi Négyek által életre hívott, „Discover Central Europe” együttműködés keretében az MTÜ nemzetközi sajtótájékoztatón mutatta be, hogy mi mindenért érdemes régiónkat választaniuk a luxust és családi kikapcsolódást kereső közel-keleti utazóknak. Rendező házigazdaként az MTÜ Nemzetközi kapcsolatok igazgatósága prezentálta mind a négy desztináció aktuális fejlesztéseit és új attrakcióit, kiemelve a szomszédos országok egymást erősítő kínálatát. Az eseményen több, mint 70 regionális szakújságíró vett részt.

Két százalékkal magasabb vendégforgalom, egyharmaddal magasabb szállásbevételek áprilisban

2023 áprilisában összesen 2,9 millió vendégéjszakát regisztráltak a szálláshelyek Magyarországon, ami 2%-kal magasabb a 2022 ugyanezen hónapjában mért értéknél. A vidéki Magyarországon 1,8 millió volt a szálláshelyeken eltöltött éjszakák száma, ami 3%-os elmaradást jelent 2022 hasonló időszakához képest. A fővárosban viszont 1,1 millió vendégéjszakát mértünk az év negyedik hónapjában, ami 11%-kal múlta felül a tavalyi évit. A külföldi turisták 1,5 millió vendégéjszakát töltöttek el a szálláshelyeken, 10%-kal meghaladva a tavaly áprilisi számokat. Az 1,4 millió belföldi vendégéjszakák száma 6%-kal mérsékeltebb, mint az előző évben. Ugyanakkor 61,7 milliárd Ft szálláshelyi bevétel realizálódott, ami 2022 áprilisához képest jelentős, 31%-os emelkedést jelent. A vendéglátás 138,6 milliárd forintos árbevétele is 19%-kal több volt, mint tavaly ilyenkor.

Erősödik a kontinens turizmusának teljesítménye az év első negyedében

Az európai desztinációk csaknem egyharmadának eredménye már meghaladta a 2019-es nemzetközi turistaérkezések szintjét, egynegyedük pedig mindössze 10%-kal maradt el a rekordév azonos időszakától. A nemzetközi turistaérkezések számában Szerbia (+32%) és Törökország (+21%) teljesített az elsők közt, ez leginkább annak köszönhető, hogy az orosz turisták kihasználták a mindkét országban elérhető vízummentességet. Ezzel szemben az orosz vendégek hiánya leginkább Finnországban (-22%) és a balti államokban volt érezhető. Bulgária szintén jól teljesített (+27%), Törökország mellett ők tudnak előnyt faragni abból, hogy a növekvő utazási költségek idején a legjobb ár-érték arányt képesek biztosítani a nyaralóhelyeken. 2023 januárjában az összes érkező és induló járat száma 14,4%-kal maradt el 2019 azonos időszakától. A napi járatszám idén fokozatosan emelkedik, néhány desztináció (Szerbia, Horvátország, Portugália) már megközelíti a járvány előtti eredményeit.

Töretlen utazási, csökkenő költési kedv Európában

Az European Travel Commission legfrissebb, a belföldi és kontinensünkön belüli utazókedvet monitorozó kiadványa szerint az európaiak 72%-a tervez utazást idén április és szeptember között (-5% 2022 azonos időszakához képest). A 25 év felettiek körében erősebb (74%) az utazási szándék, míg a fiatalabb (18-24 éves) utazók 61%-a tervez utazást ebben az időszakban. Továbbra is az Európán belüli utazás a legkedveltebb. A napozás és strandolás továbbra is az európaiak által legjobban kedvelt szabadidős tevékenység (19%), amelyet a városlátogatás (15%), valamint a kultúra és örökség (14%) követ. Az európaiak 59%-a tervezi, hogy 2023 szeptemberéig többször is utazni fog. Ezt a listát az egyedülállók vezetik, 34%-uk legalább háromszor készül utazni (+8% 2022-höz képest). Az európaiak 35%-a 4-6 éjszakás túrákat tervez, 501-1000 eurós átlagos költségvetéssel. Az 54 év felettiek nagyobb érdeklődést mutatnak a hosszabb és drágább utak iránt. A megnövekedett költségek ellensúlyozására az utazni vágyók kevesebbet vásárolnak, olcsóbb szállást és éttermeket vagy önellátást választanak.

Lemaradt a híreinkről? Itt mindent megtalál!

Látogasson el rendszeresen az igyutazunk.hu weboldalra, az MTÜ tavaly nyáron indított turisztikai hírportáljára, ahol nemcsak az aktuális statisztikákat igyekszünk megosztani, de az ügynökség valamennyi friss híre, sajtóközleménye is egy helyen olvasható. Tájékozódhat többek között a május 1-jei hosszú hétvége forgalmáról, az idén jubiláló, 30 éves Virágos Magyarország mozgalom részleteiről, a kínai MICE road show-ról vagy a nyári forgalomélénkítő kampányról is. Kövesse nyomon az MTÜ újdonságait egy helyen, az igyutazunk.hu weboldalon!