Tájékoztató
az online pénztárgépekre való
átállásról
Tisztelt Vállalkozó!
Ezúton hívjuk fel szíves figyelmét három új rendeletre, melyeket az online
pénztárgépre való átállás megkönnyítése érdekében hozott a nemzetgazdasági
miniszter. A 48/2013. (XI.15.) ás 49/2013 (XI.15.) NGM rendeletek az
egyértelműség és a jobb értelmezhetőség érdekében a mai naptól külön-külön
rendeletben határozzák meg az online pénztárgépekre és a taxaméterekre
vonatkozó szabályokat, ezzel egy időben a 3/2013 (II.15.) NGM rendeletet
hatályon kívül helyezik. A változás tartalmilag lényegesen nem módosítja az
eddigi rendeletben leírtakat, így például az
átállás határideje is változatlan maradt.
Az
50/2013. (XI.15.) rendelet új előírásokat tartalmaz
a pénztárgép forgalmazók és szervizek részére, amelyek az új online gépekre
való átállási folyamat meggyorsítását szolgálják.
A viszonteladóknak, szervizeknek
a rendelet hatálybalépésétől számítva 8
napjuk lesz arra, hogy a náluk megrendelt pénztárgépek leszállítása érdekében
intézkedjenek a forgalmazóknál, akiknek - a rendelet hatálybalépésétől
számított 8 napon belül - vissza kell
igazolniuk a megrendeléseket. Tehát a kereskedőknek, vendéglátósoknak a
rendelet kihirdetését követő 8. napig semmit nem kell csinálniuk, csak várni,
hogy kapnak-e visszaigazolást a megrendeléseikre. Ha a cserével érintett
vállalkozó nem kap visszaigazolást 8 napon belül, akkor lehetősége nyílik a NAV
internetes felületén gépet rendelni.
Az 50/2013. (XI.15.) NGM rendelet
alapján, amennyiben Ön 2013. november 16-át megelőzően megkötött
szerződéssel, megrendeléssel és igazolással rendelkezik, úgy az alábbi két
dologra kell figyelnie:
v Ellenőriznie
kell azt, hogy a megrendelése, szerződése érvényes forgalmazási engedéllyel
rendelkező és forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozik-e.
v Továbbá
át kell tekintenie azt is, hogy a megrendelést, szerződést a forgalmazó
visszaigazolta-e.
2013. november 16-át
követően az alábbi feltételek fennállása esetén üzemeltethet elektronikus
naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépet:
Ăďż˝ rendelkeznie kell
érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható
pénztárgépre vonatkozó, a forgalmazó
által visszaigazolt szerződéssel, megrendeléssel,
Ăďż˝ amennyiben
a forgalmazó november 16-ig még nem
igazolta vissza a pénztárgépre vonatkozó szerződést, megrendelést, úgy
· abban az esetben ha a pénztárgépet nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte
meg, rendelkeznie kell olyan
hatóság által engedélyezett pénztárgépre vonatkozó szerződéssel vagy megrendeléssel, amelyben a pénztárgép értékesítője 2013. november 25-ig - a
forgalmazó által visszaigazoltan – igazolja,
hogy a szerződést, megrendelést, továbbította
a forgalmazóhoz,
· amennyiben a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg,
rendelkeznie kell hatóság által engedélyezett és forgalmazható pénztárgépre
vonatkozó, a forgalmazó által legkésőbb 2013. november 25-ig visszaigazolt szerződéssel,
megrendeléssel,
Ăďż˝ abban
az esetben, ha Ön 2013. november 25-ig nem
rendelkezik fent leírt szerződéssel, megrendeléssel és igazolásokkal, úgy
a NAV honlapjáról elérhető, erre a célra kialakított internetes
felületen (eBEV szolgáltatás) online
pénztárgépre vonatkozó megrendelést kell leadnia.
Az adóhatóság felhívja az
érintettek figyelmét arra, hogy ha az adózó
a megrendelt pénztárgépet nem veszi át, az üzembe helyezést egyéb módon
akadályozza vagy azt nem teszi lehetővé, úgy az adott pénztárgépre vonatkozó szerződése, megrendelése a
továbbiakban már nem fogja mentesíteni az online adatkapcsolatra képes, adóügyi
ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgép használata alól.
Tájékoztatjuk, hogy a pénztárgép
forgalmazóknak 15 napon belül adatot kell szolgáltatniuk valamennyi, a rendelet
hatályba lépése előtt leadott megrendelésről. Az adózó a rá vonatkozóan
bejelentett adatokhoz az eBEV szolgáltatások keresztül hozzáférhet. A forgalmazói
adatszolgáltatás alapján a NAV pontos információkkal fog rendelkezni arról,
hogy mely adózók rendeltek olyan pénztárgépet, melyek nem felelnek meg a
rendeleti előírásoknak.
Engedje meg, hogy tájékoztassam
arról, hogy az MKEH Metrológiai Hatósága 2013.
október 25-én A019 számon engedélyezte az első számítógép alapú online
pénztárgépet. A most kiadott engedély az első ebben a kategóriában, melyet
a Laurer Kft. Laura-W0.09.15-NCR-AEEX
típusú PC alapú pénztárgépe kapott meg. A MKEH tájékoztatása szerint még
további 40 PC alapú kassza kérelmének elbírálása van folyamatban.
2013. november 15-i döntésében
pedig újabb két pénztárgép típusra adott ki forgalmazási engedélyt a hatóság,
ezzel tízre bővült az engedéllyel rendelkező forgalmazók száma. Legutóbbi
engedélyt a La Pénztárgép Kft. INSPUR
320FECR típusú pénztárgépe A021 számon kapta meg. Új forgalmazóként piacra
lépett a Fema Cas Bt., akinek a Komondor
KMC-5 Online típusú pénztárgépének forgalmazását A021 számon engedélyezték.
Az engedélyezett
online géptípusokról a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján
lehet tájékozódni. www.mkeh.gov.hu
További aktuális hírünk, hogy az Alt Cash Kft. SAM4S NR-270-es modelljének
engedélyét visszavonták. Megkeresésünkre az Alt Cash Kft. az általa
forgalmazott SAM4S típusú online pénztárgépeinek státuszáról az alábbi
nyilatkozatot tette:
A cég ügyvezetője megerősítette, hogy a
Nemzetgazdasági Minisztériummal kötött megállapodásnak megfelelően 10.000 db SAM4S
NR-270 típusú pénztárgépet- amennyiben lesz érvényes forgalmazási engedélye - kedvezményesen
nettó 100.000 forintos áron fog biztosítani azoknak a vállalkozásoknak, akikkel
ilyen feltételekkel kötötték meg a szerződéseket. Ezen vállalásukat akkor is
garantálják, ha a megállapodásban rögzített 2013. november 30-i üzembe
helyezési határidőt rajtuk kívülálló okok miatt nem tudják tartani.
A SAM4S NR-270-es modelljének engedélyezési státusza:
A cég nyilatkozata szerint a fenti típus
engedélyének visszavonásához vezető hibákat kijavították és újból kérték a
szakhatóságtól az engedélyezési eljárást lefolytatását.
A SAM4S NR-300-as modelljének engedélyezési
státusza:
Az MKEH Metrológiai Hatósága által bekért
hiánypótlás teljesítése folyamatban van.
A SAM4S NR-240-es és NR-440-es modelljeinek
engedélyezési státusza:
Mindkét típusnak az engedélyeztetése
megkezdődött, jelenleg a pénztárgép hatóság általi vizsgálata zajlik.
A cég reményei szerint rövid időn belül mind a
négy pénztárgép típus, olyan forgalmazási engedéllyel fog rendelkezni,
amelyeknek a „Forgalomba hozatal megkezdhető” státusza IGEN lesz.
Az MKIK tárgyalásokat folytat a
Nemzetgazdasági Minisztériummal a probléma megoldásáról. Egyúttal kértük a
Nemzeti Adó- és Vámhivataltól, hogy azokat a vállalkozásokat, akik mai állapot
szerint, visszavont forgalmazási engedélyű pénztárgépet rendeltek meg -
megrendelés leadásakor jogkövetően jártak el -, a kialakult helyzetre való
tekintettel, ne sújtsák további kiadásokkal. Kivételes esetként kezelve az
érintetteket, kértük, hogy a bírságolásukat mellőzzék.
Minden
további fejleményről, intézkedésről folyamatosan tájékoztatni fogjuk Önt.
Amennyiben kérdései
vannak, vagy segítséget szeretne igénybe venni, kérjük, keresse fel a
területileg illetékes kereskedelmi és iparkamarát vagy az MKIK szakembereit (kovacs.judit@mkik.hu
e-mail címen), akik készséggel állnak az Ön rendelkezésére.
Budapest, 2013.
november 19.