A módosítás háttere:
Ezek a változások pedig szükségszerűen magával vonják az adókörnyezet folyamatos felülvizsgálatát, annak finomhangolását. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (a továbbiakban: MKIK) felülvizsgálta az adózási környezetet, valamint a kamarai rendszerbe érkező jelzéseket, és azok alapján fogalmazta meg javaslatát a KATA módosítására vonatkozóan. Ugyanakkor hangsúlyozni szükséges, hogy a pozitív vállalkozásfejlesztési hatások fenntartása érdekében, a módosítások során szükséges szem előtt tartani, hogy
- a KATA adózási forma továbbra is maradjon egyszerű és átlátható, ezen felül pedig továbbra is cél, hogy
• a KATA megőrizze versenyképességét, és
• továbbra is az Európai Unió egyik legegyszerűbb és legkevesebb adóteherrel járó adófajtája maradhasson.
• Cél a jövőben is, hogy a KATA egyszerre járuljon hozzá a gazdaság fehérítéséhez és a munkanélküliség csökkentéséhez is.
• A KATA adózási forma hasznos, a múltban már bizonyított, a jövőben is szükség van rá, és minden kétség nélkül kijelenthető, hogy a tisztességes gazdasági szereplők számára továbbra is fenn kell tartani ezt az adózási formát.
Ahhoz azonban, hogy ezek a kedvező gazdasági hatások a jövőben is érvényesüljenek, módosítani kell a KATA jelenlegi előírásain, azért, hogy a KATA-t ne lehessen a munkaviszonyok visszaélésszerű átminősítésére felhasználni. Ez az „adófehérítés” fontos lépése lehet a hazai kis- és középvállalkozások versenyképességének megőrzésének és a munkaerőhiány csökkentésének folyamatában.
A Pénzügyminisztérium készített egy elemzést, amely szintén igazolja a módosítások szükségességét: 2013-ban az adónem bevezetésekor a KATÁT választóknak mindössze 3 százaléka volt foglalkoztatott korábban. Ez az arány 2019 végére jelentősen megnőtt: az akkor mintegy 377 ezer nyilvántartott katás közel 40 százaléka a vállalkozás megkezdése előtt alkalmazott volt, jellemzően munkaviszony keretei között foglalkoztatták (Forrás: PM).
A módosítás célja:
Alapvető cél: Kizárni a visszaélés lehetőségét
A javasolt módosítások hátterében az az alapvető gondolat húzódik meg, hogy
• A módosításokkal további cél, hogy a tisztességes vállalkozások helyzetét javítsa, a piaci versenyt igazságosabbá tegye.
• megakadályozható lehessen, hogy katásként alkalmazzák egyes munkáltatók a valójában munkaviszonyban dolgozó alkalmazottaikat.
• A KATA visszaélésszerű alkalmazása az államháztartás bevételét csökkenti, de ezen felül a piaci versenyt is torzítja. Ennek megszüntetése nemzetgazdasági érdek, ezért prioritás kell, hogy legyen.
A módosítások időbeli hatálya:
Az új rendelkezések csak 2021. január 1-jén lépnek hatályba.
A módosítások tartalma:
- A bevezetni kívánt változások kizárólag a szabályokat kijátszó cégeket érintik.
• Amennyiben egy katázónak egy kifizetőtől egy évben hárommillió forintnál na-gyobb bevétele származik, a hárommillió forinton felüli rész utáni 40 százalékos adót a kifizetőnek kell befizetnie. Lényeges, hogy a plusz terhet a kifizető cégnek kell megfizetni, ez alól csak egyetlen kivétel van, ha a kisadózó kifizetője külföldi.
• A tervezett módosítások kiterjednek a kapcsolt vállalkozási formára is, tekintve, hogy számos cég úgy spórol a költségvetés és a tisztességes adófizetők kárára a közterheken, hogy a tulajdonosok színlelt katás vállalkozásaikon keresztül számláznak be a cégnek, így pedig a kata szabályait kijátszva minimális közteherrel vesznek ki pénzt a cégből.
• Egy magánszemély csak egy vállalkozási formában lehet kisadózó.
Összegzés & Eredmények:
- A tervezett módosítások a legtöbb katást nem érintik, de érdemben tisztíthatják a piaci viszonyokat.
• A tervezett módosítások bevezetésével nem éri majd meg a „bújtatott foglalkozta-tás”-ban történő alkalmazás.
• A változtatások révén a munkavállalók megfelelően, szabályszerűen kerülnek bejelentésre és annak megfelelően adóznak majd, így az érintettek a jelenlegihez képest magasabb összegű ellátásokra pl. nyugdíjra szerezhetnek jogot.
• Egyértelműen megszűnik az a torz versenyhelyzet, amely esetenként kimutatható, vagyis, hogy egyes szereplők jóval olcsóbban dolgoznak azoknál, akik teljes körűen megfelelnek a mindenkori szabályoknak.
• Fontos hangsúlyozni, hogy a színlelt katás vállalkozások munkaerőpiacra terelésével - a költségvetési mozgástér bővülésével – szélesebb társadalmi és vállalkozói rétegeket érintő adónemek csökkentésére nyílik meg a lehetőség.
(Forrás: MKIK)