Az új adószámok 9-essel kezdődnek az egyéni vállalkozók és az adószámos magánszemélyek esetében.
Az új 9-es adószám megjelenése nem befolyásolja az eddigiekben megszokott, adószám képzésének szabályait és az adószám ellenőrizhetőségében sem hoz változást. Továbbra is van lehetőség az adószám nyilvánosan történő leellenőrzéséről, amit az újonnan bevezet 9-es szám esetében is megtehetnek az egyéni vállalkozók esetében a nyilvános lekérdező felületen, a https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo az adószámos magánszemélyek esetében pedig a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) honlapjának adatbázisában Adóalanyok lekérdezése - Nemzeti Adó- és Vámhivatal (gov.hu) felületén keresztül ellenőrizhető illetve a NAV-Mobil alkalmazás Adózók lekérdezése menüpontjában is megtehető.
További információkat megtalálnak az adószámok igénylése kapcsán https://nav.gov.hu/adozas-mindenkinek/kezdetek/Adoszam a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) honlapján található tájékoztatóból.
Megjelent az EY Bérszámfejtés Hírlevele, amelynek tartalmát az alábbiakban röviden összefoglaljuk.
A Magyar Államkincstár oldaláról letölthetőek a legújabb nyomtatványok csed, gyed, táppénz, gyáp tekintetében, de változott például az üzemi baleseti jegyzőkönyv is.
A rendelet értelmében a munkavédelmi bírság összege 100 ezer forinttól 100 millió forintig terjedhet. A munkavédelmi bírság alapösszege a súlyosan veszélyeztetett munkavállalónként százezer forint. Kis- és középvállalkozások esetében csökkentő tételek kerültek meghatározásra, és a maximum kiszabható munkavédelmi bírság is alacsonyabb: mikro- és kisvállalkozás esetében legfeljebb 25 millió, középvállalkozás esetén 50 millió forint. A kedvezmény azonban nem alkalmazható halálos munkabaleset esetében.
Az eddigi gyakorlatnak megfelelően a NAV 2024-ben is elkészíti a 2023. évre vonatkozó bevallás tervezetét a kifizetők, munkáltatók által bevallott adatok, valamint a rendelkezésre álló információk alapján. A tervezet 2024. március 15-től érhetők el KAÜ-azonosítással (ügyfélkapu, e-személyi igazolvány, arcképes azonosítás, telefonos azonosító) az eSZJA oldalon.
Az adóbevallási tervezet tértivevényes küldeményként kerül postázásra a magánszemély lakcímére, legkésőbb 2024. április 30-áig.
A NAV által elkészített tervezet a következőket tartalmazza:
szja-köteles jövedelmet és annak adóját,
A Hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ÁSZF-e módosul.
Az új ÁSZF hatálybalépési dátuma: 2024.04.25
Amennyiben a változásokkal kapcsolatban kérdése vagy észrevétele van kérem küldje meg azt a következő email címre: hasznositok@mol.hu
A következőkben összefoglaljuk a főbb változásokat, illetve a változásokat tételesen megtalálhatja a módosított Hulladékgazdálkodási intézményi résztevékenység ÁSZF végén.
Hulladekgazdalkodasi_intezmenyi_...ÁSZF_V4_20240425.pdf »A NAIH az uniós elvárásoknak megfelelően, kiemelt figyelmet fordít a magyarországi kis- és középvállalkozások adatvédelmi tudatosságának fejlesztésére, a gyakorlati problémák megoldására és megelőzésére. A NAIH 2019-20 között - hasonló témában, egy projekt keretében - a vállalkozói tapasztalatok alapján kiadott egy tájékoztató kézikönyvet, amely jelenleg is elérhető: https://naih.hu/files/A-GDPR-egyszeruen-kis-es-kozepvallalkozasok-szamara.pdf
A NAIH 2024-ben kifejezetten a szépség- és egészségiparban működő mikrovállalkozásokra fókuszálva, fel kívánja mérni kérdőívek segítségével, hogy milyen szintű jelenleg a GDPR tudatossága a fókuszcsoportba helyezett vállalkozásoknak.
A mellékelt levélben szereplő kérdőívek kitöltésére 2024. április 10-ig van lehetősége a fenti vállalkozói körnek. A kérdőívek elérhetők a levélben is, de itt is, a rögzített linkekre kattintva:
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/adatvedelem-a-szepsegiparban
https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/adatvedelem-az-egeszsegugyi-szolgaltatoknal
NAIH_GDPR_tudatossag_Titkari_level.pdfA változás lényege, hogy 2024. március 28-tól minden, a fogyasztók részére a webáruházban történő értékesítés esetén fel kell ajánlani a Magyar Posta Zrt., pontosabban a leányvállalata, az MPL útján történő kiszállítást is. Amennyiben a webáruházat működtető vállalkozás e szállítási lehetőséget már jelenleg is alkalmazza, teendője nincs. Amennyiben a webáruház olyan speciális terméket forgalmaz, amelynek szállítását a posta nem vállalja, a vállalkozás mentesül az MPL útján történő kiszállítás kötelező felajánlása alól.
Természetesen a módosítás nem jár azzal, hogy ezentúl kizárólag a Magyar Posta Zrt. közreműködésével volna csak lehetséges a megvásárolt termékek házhoz, vagy csomagpontra történő szállítása. A jogszabályi kötelezettség csupán a felajánlásra vonatkozik, a fogyasztó dönthet úgy, hogy más módon, pl. futárszolgálat útján kívánja megkapni a megvásárolt terméket. A webáruházaknak tehát választási lehetőségként kell feltüntetni a postai szállítást.
Fontos viszont a csomagok felvételével kapcsolatban, hogy a Magyar Posta Zrt. a honlapján arról tájékoztatja a változásokat, hogy amennyiben a vállalkozás a posta általános szerződési feltételeiben meghatározott postai szolgáltatást veszi igénybe, abban az esetben a vásárló által megrendelt terméket az MPL munkatársai nem tudják a vállalkozás telephelyén felvenni. Ez mindenképpen logisztikai problémákat jelenthet majd számos vállalkozás esetében.
A Magyar Posta Zrt. honlapján elérhető az a regisztrációs űrlap, amelynek megfelelő kitöltésével a vállalkozás jogosult lesz a posta által meghirdetett díjak ellenében a logisztikai szolgáltatások igénybevételére. A postai tájékoztatás szerint ezen túlmenően további szerződéskötés nem szükséges a Magyar Posta Zrt-vel vagy annak valamely leányvállalatával.
Milyen díjakat alkalmaz a Magyar Posta Zrt.?
Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db
Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db
Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db
Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db
»A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara honlapján frissítették a munkaügyi előírásokról szóló anyagot.
A tájékoztató pontjai:
- Általános tudnivalók
- Munkaügyi előírások a gyakorlatban
- Munkavállalók beléptetése
- Munkaviszony megszűnése, kilépés
- Munkavédelem
- Munkaügyi ellenőrzések
- Munkaügyi Kisokos
- Nemzetgazdasági jelentések a munkavédelem helyzetéről
- Gazdaságfejlesztési Minisztérium Munkajogi Információs szolgálata elérhetősége
- Minisztérium által üzemeltetett INGYENES MUNKAVÉDELMI TANÁCSADÁS
- A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat (NFSZ)
- További tájékoztató kiadványok
- A kamara munkaügyi tájékoztató rendezvényei
- JOGpont irodák
- Visszajelzés, felelősség
Az MKIK honlapján az alábbi elérhetőségen érheti el a munkaügyi előírásokról szóló
tájékoztatót: https://mkik.hu/tajekoztato-a-munkaugyi-eloirasokrol
2024. január 1-jétől életbe lépett a pénzügyi biztosíték, a céltartalék, valamint a környezetvédelmi biztosítás hulladékgazdálkodással összefüggő részletes szabályairól szóló 681/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet, amely a hulladékgazdálkodási tevékenységgel összefüggésben okozott, előre nem látható környezeti károk elhárításának finanszírozását részletezi.
A rendelet első olvasata szerint az a gazdálkodó szervezet is biztosításkötési kötelezettség alá tartozik, amely a Hulladéktörvény (2012. évi CLXXXV. törvény) alapján hulladéktermelőnek minősül. Azonban 681/2023. (XII. 29.) Kormányrendelet 12. §-a megfogalmaz egy sajátos szabályt, amely miatt ellentmondás alakult ki a kötelezettek körében, ezért a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) állásfoglalást kért az Energiaügyi Minisztériumtól.
A Minisztérium válasza szerint azon hulladéktermelők, amelyek nem végeznek hulladékgazdálkodási tevékenységet nem kötelezettek a 681/2023. (XII. 29.) Kormányrendeletben foglalt biztosítás megkötésére.
A NAK teljes közleménye ide kattintva olvasható el.
»A GloBE egy komplett, új adórendszert jelent, új adóalapmegállapítási módszerekkel, adókalkulációkkal és mentesítési lehetőségekkel. A szabályozást leíró nemzetközi és hazai joganyag megismerése, az új adónem nemzetközi és hazai bevezetése, a szabályozás magyar sajátosságai nagy kihívást jelentenek az érintett gazdasági szereplőknek. Az új adó alanyai a multinacionális vállalatcsoportok és az Európai Unió tagállamaiban működő nagyméretű belföldi vállalatcsoportok tagjai, amennyiben – főszabály szerint - a csoport konszolidált bevétele az adott adóévet megelőző négy adóév közül legalább két adóévben eléri vagy meghaladja a 750 millió eurót.
»A számlák áfa kezelése kapcsán a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tájékoztatása szerint a MOHU az áfa tv. szerint, mint koncessziós társaság feladatai ellátása során szolgáltatást nyújt a kötelezettek részére. Ezáltal a KGYF-díj szolgáltatás ellenértékének minősül a MOHU által a vállalkozások számára nyújtott szolgáltatás, ami az Áfa tv. hatálya alá tartozik ezáltal a adóköteles és ily módon a MOHU-nak 27%-os adómértéket kell felszámítania a jogszabályban meghatározott KGYF-díjra mind a MOHU-t, mind az önkormányzatot megillető díjelem vonatkozásában.
»Az ECH 57. sz. hírlevelének a tartalmából:
Friss hírek
Hálózati hírek
Közelgő események
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Vállalkozásfejlesztési Projektjének keretében 2024. május 6-8. között támogatott részvételi lehetőséggel üzleti delegációt szervez Szerbiába, Kragujevácba. Az exportőr kis- és középvállalkozások részvételét a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatja költségvetési forrásból.
A kiutazás célja - az általános üzleti kapcsolatok fejlesztése mellett - a két ország vállalkozói közötti együttműködési lehetőségek és a szerb üzleti környezet bemutatása, valamint a nyugat-balkáni kifektetési lehetőségek feltérképezése. A delegáció látogatást tesz a SEE INVEST EXPO 2024 nemzetközi üzleti és befektetési szakvásáron. Ezenkívül terveink között szerepel egy látogatással egybekötött üzleti fórum a Sumadija és Pomoravlje Régió Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében.
A delegációba elsősorban a szerbiai üzleti, valamint a nyugat-balkáni kifektetési lehetőségek iránt érdeklődő exportorientált cégprofilú kis- és középvállalkozások jelentkezését várjuk.
Tervezett szakmai és üzleti programok
»
Az utóbbi időszakban érdemi csökkenés volt tapasztalható a hazai kamatkörnyezetben, amelynek eredményeképp a 3 hónapos BUBOR a piaci várakozások szerint 2024. április 1-ig a KKV kamatstoppal rögzített 7,77%-os szint alá fog csökkeni.
A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Bankszövetség együttműködésének eredményeként a bankok vállalták, hogy a 2024. február 1. és április 30. között az új vállalati hitelszerződések esetén a BUBOR, mint referenciakamat feletti kamatfelárat a folyósítást követően fél évig 0%-os szintre csökkentik. Mindez 2-4 százalékponttal csökkenti a vállalati hitelek kamatszintjét, hozzájárulva a beruházások és fejlesztések ösztönzése mellett, a piaci hitelezés és a gazdasági növekedés helyreállításához.
A kamatstoppal érintett hitelszerződéssel rendelkező hazai kis- és középvállalkozásoknak érdemes áttekinteni a hitel portfóliójukat és esetleg egy kedvezőbb konstrukcióra váltani.
»A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara meghirdette „Az év duális képzőhelye - 2024” - a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési díja elnevezésű pályázatot.
Az MKIK a díj odaítélésével ismeri el az adott képzőhelynek a duális szakképzési rendszer gyakorlati megvalósítása terén kifejtett kiemelkedő tevékenységét, elért teljesítményét. A díj alapvető távlati célja a hazai szakképzés színvonalának emelése, népszerűsítése és a minőségi képzés ösztönzése.
A részleteket a mellékletek tartalmazzák, az alábbiakban csak azon elemeket emelem ki, amelyek változtak az előző évhez képest:
· az előző évekhez képest idén 2 kategória helyett 3 kategória kerül díjazásra,
· az értékelendő szempontok bővültek egy új kérdéssel, amely a felsőoktatási duális képzésre vonatkozik,
· mivel a kérdéseket bővítettük, így a pályázó az eddigi maximális 90 pont helyett 100 pontot érhet el
· a kitöltött pályázati adatlapokat és hozzájáruló nyilatkozatokat 2024. március 25-én 12 óráig kell a juhasz.dorottya@mkik.hu címre beküldeni,
· a díj átadására a SzakmaSztár Fesztivál nyitó rendezvényén (2024. április 24-én) kerül sor.
Összességében elmondható, hogy a 2025-től alkalmazandó kötelező elektronikus számlázás támogatja a jelenkor digitalizációs törekvéseit, ugyanakkor gyakorlati szempontból kihívást is jelent, hiszen minden adóalanynak fel kell készülnie arra, hogy a befogadott elektronikus számláit fel tudja dolgozni és a jogszabályoknak megfelelve elektronikusan megőrizze. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azon vállalkozások, amelyek jelenleg villamosenergia- vagy földgázszámlákat fogadnak be, 2025. január 1-től ezt kizárólag elektronikus formájában tudják megtenni. A szolgáltatók az elektronikus számlázásért külön díjat nem számolhatnak fel, ugyanakkor a vállalkozások oldalán ez plusz költségeket okozhat vagy a belső folyamatok megváltozását idézheti elő.
A 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, valamint a 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról 2025. január 1-jén hatályba lépő módosítása írja elő a kötelező elektronikus számlázási kötelezettséget a szolgáltatók oldalán. Az új szabályozás kizárólag a villamosenergia-kereskedő, -elosztó, valamint a földgázkereskedő és elosztó társaságok által nem lakossági ügyfelek részére kibocsátott számlák esetén
»
A napokban érkeznek a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) a gépjárműadóval kapcsolatos határozatok a gépjárműadó fizetésére kötelezetteknek vagy képviselőjüknek. Idén egy hónapot nyernek a gépjármű üzembentartói, tulajdonosai. Több mint ötmillió jármű után – március 15-e helyett – 2024-től elegendő április 15-ig befizetni az adót, melyről az idén mindenki határozatot kap a befizetési határidő változása miatt.
A NAV a gépjárműadót folyamatosan számolja és készíti a határozatokat azért, hogy március elején mindenki megtudhassa, mennyit is kell pontosan fizetnie. A NAV ugyanis március elején küldi meg az erről szóló leveleket az érintetteknek, addig tehát semmi teendője nincs az adózóknak.
A gépjárműadót idéntől egyösszegben, elég április 15-ig befizetni. Az évi két alkalom helyett csak egyszer küld a fizetésről értesítést a NAV. A szabályok egyszerűsítésére azért is volt szükség, mert az ügyfelek nagy részénél a kétszeri fizetés gondot okozott; vagy elfeledkeztek a második részletről, vagy duplán fizettek.
Akinek problémát okozna az évi egyszeri fizetés, annak érdemes kihasználni az EU legegyszerűbb részletfizetési kedvezményét, amely a NAV-Mobil alkalmazásban csak néhány koppintás. A gépjárműadóra automatikusan járó, öthavi, pótlékmentes részletfizetést magánszemélyek és egyéni vállalkozók vehetik igénybe.
A határozatokat a NAV március elején elektronikusan (cégkapura, vagy hivatali tárhelyre, illetve a magánszemélyeknek, egyéni vállalkozóknak KÜNY-tárhelyre) küldi mindenkinek, aki rendelkezik elektronikus elérhetőséggel. Akik nem, azok postán kapják meg a papírokat.
»A kormány március 1-jén indított programja keretében az érdeklődők ingyen szerezhetnek C, C+E vagy D kategóriás vezetői engedélyt. A költségek 30 százalékát ugyan be kell fizetni, ezt azonban a jelentkező visszakapja, ha egy éven keresztül itthon vállal munkát a szektorban. A támogatással a sofőrhiányt szeretnék enyhíteni.
»Az MNB rendszeres konjunktúra felmérést végez a hazai vállalatok körében azzal a céllal, hogy a jegybank hiteles képet kapjon a gazdasági folyamatok aktuális és várható alakulásáról.
A hivatalos statisztikáról szóló 2016. évi CLV. törvény adta keretek között néhány olyan kérdés megválaszolásában szeretnénk együttműködésüket kérni, amelyek segítenek pontosabb képet alkotni a magyar vállalati szektor gazdasági helyzetéről, illetve az általános üzleti hangulat aktuális és jövőbeli várakozásairól. Kérjük, segítsék munkánkat azzal, hogy kitöltik az MNB honlapján az alábbi hivatkozáson elérhető rövid kérdőívet 2024. március 22-ig. A kitöltés mintegy 10 percet vesz igénybe.
https://mnbpoll.mnb.hu/Survey.aspx?surveyid=155045204&lng=hu-HU
Eddigi felméréseink eredményei megtalálhatók az MNB honlapján az alábbi hivatkozásra kattintva:
https://www.mnb.hu/penzugyi-stabilitas/publikaciok-tanulmanyok/vallalati-konjunktura-felmeres
Az adatszolgáltatás nem kötelező, a felmérésben való részvétel önkéntes. A válaszadás név nélkül történik (anonim). A kérdőív nem tartalmaz a vállalat azonosítására alkalmas kérdéseket. Az adatgyűjtés statisztikai célból történik. A válaszokat összesítve dolgozzuk fel, amelyekből egyedi adatokat nem tartalmazó elemzéseket kívánunk készíteni. Amennyiben a felmérés kapcsán kérdésük merülne fel, az MNB illetékes munkatársai készséggel állnak rendelkezésre a vallalatifelmeres@mnb.hu e-mail címen keresztül.