A GloBE egy komplett, új adórendszert jelent, új adóalapmegállapítási módszerekkel, adókalkulációkkal és mentesítési lehetőségekkel. A szabályozást leíró nemzetközi és hazai joganyag megismerése, az új adónem nemzetközi és hazai bevezetése, a szabályozás magyar sajátosságai nagy kihívást jelentenek az érintett gazdasági szereplőknek. Az új adó alanyai a multinacionális vállalatcsoportok és az Európai Unió tagállamaiban működő nagyméretű belföldi vállalatcsoportok tagjai, amennyiben – főszabály szerint - a csoport konszolidált bevétele az adott adóévet megelőző négy adóév közül legalább két adóévben eléri vagy meghaladja a 750 millió eurót.
»A számlák áfa kezelése kapcsán a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) tájékoztatása szerint a MOHU az áfa tv. szerint, mint koncessziós társaság feladatai ellátása során szolgáltatást nyújt a kötelezettek részére. Ezáltal a KGYF-díj szolgáltatás ellenértékének minősül a MOHU által a vállalkozások számára nyújtott szolgáltatás, ami az Áfa tv. hatálya alá tartozik ezáltal a adóköteles és ily módon a MOHU-nak 27%-os adómértéket kell felszámítania a jogszabályban meghatározott KGYF-díjra mind a MOHU-t, mind az önkormányzatot megillető díjelem vonatkozásában.
»Az ECH 57. sz. hírlevelének a tartalmából:
Friss hírek
Hálózati hírek
Közelgő események
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Vállalkozásfejlesztési Projektjének keretében 2024. május 6-8. között támogatott részvételi lehetőséggel üzleti delegációt szervez Szerbiába, Kragujevácba. Az exportőr kis- és középvállalkozások részvételét a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatja költségvetési forrásból.
A kiutazás célja - az általános üzleti kapcsolatok fejlesztése mellett - a két ország vállalkozói közötti együttműködési lehetőségek és a szerb üzleti környezet bemutatása, valamint a nyugat-balkáni kifektetési lehetőségek feltérképezése. A delegáció látogatást tesz a SEE INVEST EXPO 2024 nemzetközi üzleti és befektetési szakvásáron. Ezenkívül terveink között szerepel egy látogatással egybekötött üzleti fórum a Sumadija és Pomoravlje Régió Kereskedelmi és Iparkamara szervezésében.
A delegációba elsősorban a szerbiai üzleti, valamint a nyugat-balkáni kifektetési lehetőségek iránt érdeklődő exportorientált cégprofilú kis- és középvállalkozások jelentkezését várjuk.
Tervezett szakmai és üzleti programok
»
Az utóbbi időszakban érdemi csökkenés volt tapasztalható a hazai kamatkörnyezetben, amelynek eredményeképp a 3 hónapos BUBOR a piaci várakozások szerint 2024. április 1-ig a KKV kamatstoppal rögzített 7,77%-os szint alá fog csökkeni.
A Nemzetgazdasági Minisztérium és a Bankszövetség együttműködésének eredményeként a bankok vállalták, hogy a 2024. február 1. és április 30. között az új vállalati hitelszerződések esetén a BUBOR, mint referenciakamat feletti kamatfelárat a folyósítást követően fél évig 0%-os szintre csökkentik. Mindez 2-4 százalékponttal csökkenti a vállalati hitelek kamatszintjét, hozzájárulva a beruházások és fejlesztések ösztönzése mellett, a piaci hitelezés és a gazdasági növekedés helyreállításához.
A kamatstoppal érintett hitelszerződéssel rendelkező hazai kis- és középvállalkozásoknak érdemes áttekinteni a hitel portfóliójukat és esetleg egy kedvezőbb konstrukcióra váltani.
»A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara meghirdette „Az év duális képzőhelye - 2024” - a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Szakképzési díja elnevezésű pályázatot.
Az MKIK a díj odaítélésével ismeri el az adott képzőhelynek a duális szakképzési rendszer gyakorlati megvalósítása terén kifejtett kiemelkedő tevékenységét, elért teljesítményét. A díj alapvető távlati célja a hazai szakképzés színvonalának emelése, népszerűsítése és a minőségi képzés ösztönzése.
A részleteket a mellékletek tartalmazzák, az alábbiakban csak azon elemeket emelem ki, amelyek változtak az előző évhez képest:
· az előző évekhez képest idén 2 kategória helyett 3 kategória kerül díjazásra,
· az értékelendő szempontok bővültek egy új kérdéssel, amely a felsőoktatási duális képzésre vonatkozik,
· mivel a kérdéseket bővítettük, így a pályázó az eddigi maximális 90 pont helyett 100 pontot érhet el
· a kitöltött pályázati adatlapokat és hozzájáruló nyilatkozatokat 2024. március 25-én 12 óráig kell a juhasz.dorottya@mkik.hu címre beküldeni,
· a díj átadására a SzakmaSztár Fesztivál nyitó rendezvényén (2024. április 24-én) kerül sor.
Összességében elmondható, hogy a 2025-től alkalmazandó kötelező elektronikus számlázás támogatja a jelenkor digitalizációs törekvéseit, ugyanakkor gyakorlati szempontból kihívást is jelent, hiszen minden adóalanynak fel kell készülnie arra, hogy a befogadott elektronikus számláit fel tudja dolgozni és a jogszabályoknak megfelelve elektronikusan megőrizze. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy azon vállalkozások, amelyek jelenleg villamosenergia- vagy földgázszámlákat fogadnak be, 2025. január 1-től ezt kizárólag elektronikus formájában tudják megtenni. A szolgáltatók az elektronikus számlázásért külön díjat nem számolhatnak fel, ugyanakkor a vállalkozások oldalán ez plusz költségeket okozhat vagy a belső folyamatok megváltozását idézheti elő.
A 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, valamint a 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról 2025. január 1-jén hatályba lépő módosítása írja elő a kötelező elektronikus számlázási kötelezettséget a szolgáltatók oldalán. Az új szabályozás kizárólag a villamosenergia-kereskedő, -elosztó, valamint a földgázkereskedő és elosztó társaságok által nem lakossági ügyfelek részére kibocsátott számlák esetén
»
A napokban érkeznek a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) a gépjárműadóval kapcsolatos határozatok a gépjárműadó fizetésére kötelezetteknek vagy képviselőjüknek. Idén egy hónapot nyernek a gépjármű üzembentartói, tulajdonosai. Több mint ötmillió jármű után – március 15-e helyett – 2024-től elegendő április 15-ig befizetni az adót, melyről az idén mindenki határozatot kap a befizetési határidő változása miatt.
A NAV a gépjárműadót folyamatosan számolja és készíti a határozatokat azért, hogy március elején mindenki megtudhassa, mennyit is kell pontosan fizetnie. A NAV ugyanis március elején küldi meg az erről szóló leveleket az érintetteknek, addig tehát semmi teendője nincs az adózóknak.
A gépjárműadót idéntől egyösszegben, elég április 15-ig befizetni. Az évi két alkalom helyett csak egyszer küld a fizetésről értesítést a NAV. A szabályok egyszerűsítésére azért is volt szükség, mert az ügyfelek nagy részénél a kétszeri fizetés gondot okozott; vagy elfeledkeztek a második részletről, vagy duplán fizettek.
Akinek problémát okozna az évi egyszeri fizetés, annak érdemes kihasználni az EU legegyszerűbb részletfizetési kedvezményét, amely a NAV-Mobil alkalmazásban csak néhány koppintás. A gépjárműadóra automatikusan járó, öthavi, pótlékmentes részletfizetést magánszemélyek és egyéni vállalkozók vehetik igénybe.
A határozatokat a NAV március elején elektronikusan (cégkapura, vagy hivatali tárhelyre, illetve a magánszemélyeknek, egyéni vállalkozóknak KÜNY-tárhelyre) küldi mindenkinek, aki rendelkezik elektronikus elérhetőséggel. Akik nem, azok postán kapják meg a papírokat.
»A kormány március 1-jén indított programja keretében az érdeklődők ingyen szerezhetnek C, C+E vagy D kategóriás vezetői engedélyt. A költségek 30 százalékát ugyan be kell fizetni, ezt azonban a jelentkező visszakapja, ha egy éven keresztül itthon vállal munkát a szektorban. A támogatással a sofőrhiányt szeretnék enyhíteni.
»Az MNB rendszeres konjunktúra felmérést végez a hazai vállalatok körében azzal a céllal, hogy a jegybank hiteles képet kapjon a gazdasági folyamatok aktuális és várható alakulásáról.
A hivatalos statisztikáról szóló 2016. évi CLV. törvény adta keretek között néhány olyan kérdés megválaszolásában szeretnénk együttműködésüket kérni, amelyek segítenek pontosabb képet alkotni a magyar vállalati szektor gazdasági helyzetéről, illetve az általános üzleti hangulat aktuális és jövőbeli várakozásairól. Kérjük, segítsék munkánkat azzal, hogy kitöltik az MNB honlapján az alábbi hivatkozáson elérhető rövid kérdőívet 2024. március 22-ig. A kitöltés mintegy 10 percet vesz igénybe.
https://mnbpoll.mnb.hu/Survey.aspx?surveyid=155045204&lng=hu-HU
Eddigi felméréseink eredményei megtalálhatók az MNB honlapján az alábbi hivatkozásra kattintva:
https://www.mnb.hu/penzugyi-stabilitas/publikaciok-tanulmanyok/vallalati-konjunktura-felmeres
Az adatszolgáltatás nem kötelező, a felmérésben való részvétel önkéntes. A válaszadás név nélkül történik (anonim). A kérdőív nem tartalmaz a vállalat azonosítására alkalmas kérdéseket. Az adatgyűjtés statisztikai célból történik. A válaszokat összesítve dolgozzuk fel, amelyekből egyedi adatokat nem tartalmazó elemzéseket kívánunk készíteni. Amennyiben a felmérés kapcsán kérdésük merülne fel, az MNB illetékes munkatársai készséggel állnak rendelkezésre a vallalatifelmeres@mnb.hu e-mail címen keresztül.
Az idei év egy fontos mérföldkő a hazai cégek felelős, fenntartható működése szempontjából. Január 1-jén ugyanis hatályba lépett a magyar ESG-törvény, melynek elsődleges célja a fenntartható finanszírozás és az egységes vállalati felelősségvállalás ösztönzése. A szabályozás – az Európai Unió fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati jelentéstételről szóló irányelvével (Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD) összhangban – évente a cégek egyre szélesebb körére terjeszti ki a fenntarthatósággal kapcsolatos adatgyűjtési és beszámolási kötelezettséget.
Az új követelmények teljesítése komoly kihívások elé állítja a vállalati szektor szereplőit, ezért igyekszünk mi is folyamatosan bővíteni egyesületünk szakmai palettáját, hogy minél hatékonyabban tudjuk támogatni az érintett szervezeteket. Az Effekteam jól ismert platformtevékenységei és egyedi szolgáltatásai mellett hamarosan elindítunk egy speciális, gyakorlatorientált CSRD műhelyt a Denxpert Solutions vállalattal együttműködésben.
A műhely résztvevői közösségben, szakértők és mentorok közreműködésével, szoftveres támogatással készülhetnek fel a CSRD-alapú fenntarthatósági jelentéstételre. A program során megszerzik a jelentéstételhez szükséges elméleti ismereteket és gyakorlati tapasztalatokat, és olyan korszerű, a saját vállalatukra szabott tudás és rendszer birtokába kerülnek, amellyel a képzést követően megkezdhetik a kettős lényegesség vizsgálatát, az adatgyűjtés és jelentéstétel teljesítését.
A műhelyről részletes és folyamatosan bővülő tájékoztatás olvasható honlapunkon:
Információ: effekteam.hu
»A Békés Vármegyei Munkahelyek Biztonságáért munkacsoport fórumot tart.
Helyszín: Békés Megyei Kormányhivatal Gyomaendrődi Járási Hivatala (5500 Gyomaendrőd, Szabadság tér 1.)A munkacsoport célkitűzése a munkavállalói jogtudatosság fejlesztése, ezen keresztül a foglalkoztatás kifehérítésének, a munkahelyek jogbiztonságának elősegítése, valamint munkavédelmi, munkabiztonsági prevenció előtérbe helyezése. A fórumot a Békés Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara segítségével valósítja meg a Békés Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara.
9:00 A rendezvény megnyitása
Dr. Takács Árpád a Békés Vármegyei Kormányhivatal vezetője, főispán
9:10 A „Békés Vármegyei Munkahelyek Biztonságáért” munkacsoport tevékenységének bemutatása
Dobókői György a munkacsoport vezetője
9:20 Megelőzés a munkavédelemben, lehetőségek és feladatok
Varga István a MUVAPI KFT ügyvezető igazgatója, munkavédelmi szakértő
9:35 Egészséges munkakörnyezet - egészséges munkavállaló
Dr. Nédó Erika a Novagroup Medical Zrt. orvosigazgatója
9:50 Jogbiztonság a munkaviszonyban
Vandlik-Katola Zoltán a BÉVKH Foglalkoztatási, Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Főosztály Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Osztály vezetője
10:05 A sérülékeny csoportok
Dr. Kálmán Viktor a BÉVKH Foglalkoztatási, Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Főosztály jogtanácsosa
10:20 Környezetvédelem
Dr. Kepenyes Réka a Szarvas Város Polgármesteri Hivatala Hatósági és Szociális Osztályának hatósági ügyintézője
10:35 A munkacsoport katasztrófavédelmi anyagainak bemutatása
Marton Gergely alezredes a BÉV. Katasztrófavédelmi Igazgatóság
10:50 A munkacsoport információbiztonsággal kapcsolatos célkitűzései
Maczkó Péter a BÉVKH Pénzügyi és Gazdálkodási Főosztály Informatikai Osztályának vezetője
11:05 A munkacsoport joghátrányokkal kapcsolatos anyagának bemutatása
Dr. Rusz Gábor a BÉVKH Közlekedési, Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály jogásza
11:20 Az i-partner honlap bemutatása
Sajti Lajos a Signal Office Kft ügyvezető igazgatója, munkavédelmi szakértő
11:35 Fórum, kérdések-válaszok
Roadshow_Gyomaendrod-20240327.pdf »Az élelmiszeripar számára több, mint 400 milliárd forintnyi pályázati forrás nyílik meg a következő időszakban. A támogatások hatékony felhasználása és a tervezett beruházások sikeres megvalósítását segítve a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara április 9-10. között élelmiszeripari gép-és technológiai kiállítást szervez „FoodTechShow” néven, ahol a legkorszerűbb technológiákat, gépeket és berendezéseket ismerhetik meg az ágazat szereplői.
A rendezvény honlapja az alábbi linkre kattintva érhető el: https:/www.foodtechshow.info/
A NAK a kiállítói jelentkezéseket az alábbi linken keresztül várja: https://miniapp.nak.hu/nak-regisztracio/jelentkezesi-lap-foodtechshow-2024-aprilis-9-10/. A rendezvényen a NAK ingyenesen biztosítja a kiállítói területet, azonban a kiállítót terhelik a megjelenés során felmerülő költségek, pl. szállítás, saját installáció stb.
A rendezvényre a belépés ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött: https://www.eventbrite.com/e/foodtechshow-tickets-828270558537
Információ:
Szécsényi Tamás élelmiszeripari igazgató
+36 70 477 9751;
»18 új logisztikai park jön létre Magyarországon A kormány támogatja a logisztikai szektor beruházásait, ezért 2023-ban megteremtette a logisztikai parkok jogszabályi hátterét.
Tizennyolc logisztikai park cím mellett, 3 új, vidéki ipari park jöhet létre és további 4 ipari park végezhet területbővítést - döntött a benyújtott pályázatok alapján a Tudományos és Innovációs, Technológiai, Ipari és Logisztikai Park Tanács. Mint a Nemzetgazdasági Minisztérium közleményében olvasható, Magyarország kiváló adottságokkal rendelkezik az áruszállítás területén, hiszen egyedülálló módon három fő közúti teherszállítási útvonalon is belépési pont az EU-ba, emellett pedig a
gyorsforgalmi úthálózat szinte az egész ország területén könnyen elérhető. A logisztika szerepét növeli az is, hogy hazánk a nyugati és keleti high tech ipar és tőke találkozási pontja.
A logisztikai szektorban közel 2.500 vállalat tevékenykedik ezen a területen, a szektorban 300 ezren dolgoznak ezáltal körülbelül 100 ezer családnak ad ma megélhetést. Az ágazat jelenleg a GDP 5%-át állítja elő, a kormányzat célja, hogy ez 10%-ra nőjön.
Az új logisztikai fejlesztések megközelítőleg 340 hektár területen valósulnak meg körülbelül 370 milliárd forint értékben. További 39 logisztikai központ a jogszabály alapján jogosult a logisztikai park cím viselésére, így a magyarországi hivatalos logisztikai parkok száma 57-re nő.
»A Data-EDIH projekt célja, hogy támogassa a hazai kis- és középvállalkozásokat, a small mid-cap-eket és a közszféra szereplőit digitális érettségük javításában. A projektben résztvevő szervezetek támogatása képzésekkel, tréningekkel, tanácsadási szolgáltatásokkal valósul meg.
A Data-EDIH által nyújtott szolgáltatások térítésmentesek, mivel a felmerült költségek a projektben résztvevő vállalkozások de minimis vagy innovációs támogatás keretének terhére kerülnek elszámolásra.
Innovatív Megoldások Kis és Középvállalkozásoknak,
Március 7. 9:00-11:00:
Fedezze fel, hogyan automatizálhatja a napi feladatait, növelheti hatékonyságát és javíthatja vállalkozása versenyképességét! A workshop keretében megismerkedhet a Power Automate és az RPA világával, megtudhatja, hogyan könnyítheti meg az emailkezelést, adatok kinyerését, dokumentumok előkészítését, és még sok mást.
A Power Automate egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi az üzleti folyamatok automatizálását és az alkalmazások közötti integrációkat, anélkül, hogy programozói készségekre lenne szükség. Az RPA olyan technológia, amely lehetővé teszi az ismétlődő és rutinfeladatok automatizálását szoftverrobotok segítségével, így felszabadítva az időt az üzleti növekedésre és az ügyfélkapcsolatok javítására.
Továbbá megmutatják, hogy hogyan modernizálhatja üzletét az RPA segítségével, hogy az kompatibilis legyen az egyéb feladatokkal is, mint az ügyfelekkel való kommunikáció, a dokumentáció kezelése, az ügyfélszolgálat és az adatgyűjtés.
Az MI kaland: a mesterséges intelligencia lehetőségei és kihívásai
Március 7. 13:00-15:00:
Vegyen részt ezen a workshopon, amelyen nem csak megismerheti az MI alapjait, de azt is megtudhatja, hogyan válhat ez a technológia a vállalkozása hatékony és innovatív eszközévé. Fedezze fel az MI-hez kapcsolódó fogalmakat és koncepciókat gyakorlati példákon keresztül. Ismerje meg, hogyan teszi hatékonyabbá az MI a vállalkozások mindennapjait, és tudjon meg többet az MI alkalmazásának kihívásairól és etikai kérdéseiről. A workshopon továbbá egy izgalmas előretekintést is kaphat arról, hogy milyen hatásai lehetnek az MI-nek a vállalkozások mindennapjaira a jövőben. Fedezze fel, hogyan lehet az MI a fejlődés kulcsa!
MI alapú nyelvi eszközök kihasználása a kisvállalkozások sikerében: Betekintés a ChatGPT világába
Március 8. 9:00-11:00:
Ebben a workshop-ban felfedezheti a ChatGPT transzformációs erejét, ahogyan forradalmasítja a vevőkkel való kommunikációt és hajtja a kisvállalkozások növekedését. Ismerje meg a nyelvi rendszerek képességeit, melyek az ügyfélszolgálattól, a tartalomgyártáson át, egészen a visszajelzések hatékony feldolgozásáig, képesek vállalkozása új szintre emelésére. Tanuljon meg lenyűgöző beszélgetéseket alkotni, amelyek akár új ügyfelek megszerzéséhez is vezethetnek, és szerezzen gyakorlati betekintést, valamint hasznos technikákat vállalkozása kommunikációjának fellendítéséhez. Kapcsolódjon be a dinamikus műhelymunkánkba, és fedezze fel, hogyan fejlesztheti kisvállalkozását az MI segítségével!
A képzések mellett lehetőség van térítésmentes egyedi tanácsadás igénybevételére is digitalizációs és az adatelemzési kérdésekben, amelyre egész évben folyamatosan jelentkezhetnek az alábbi email címen: dataedih@inf.unideb.hu
A Debreceni Egyetem Informatika Karának tanácsadási szolgáltatásairól itt talál bővebb információt:
https://inf.unideb.hu/data-edih-projekt
Képzésekről és workshopokról itt talál bővebb információt:
https://inf.unideb.hu/data-edih-projekt
Regisztrálni itt lehet:
https://forms.office.com/e/z9uZcki8Nf
.