EU HÍRLEVÉL 7. szám 2012. április 17. EU HÍREK EUROCHAMRBES: növelni kell a COSME költségvetési keretét! Egyre nagyobb teret nyer a vállalkozói készségek fejlesztése A fizetésképtelenséggel kapcsolatos uniós jog modernizációja Esélyegyenlőség a közbeszerzésben Fejlődés a környezetbarát gazdaságra való áttérésben Innovatív magyar javaslat az energiahatékonyság terén 2014–2020 közötti időszakra vonatkozó pénzügyi keret (MFF): első vita a tárgyalási keretdokumentumról Már lehetséges a polgári kezdeményezés az uniós döntéshozatalban ESEMÉNYNAPTÁR KKV-kat támogató új megközelítés a „Horizon 2020” uniós programban REACH – az elmúlt öt év tanulságai Pénzügyi konstrukciók a jövőbeli uniós programokban A sajáttőke- finanszírozáshoz való hozzáférés egyszerűsítése A szellemi tulajdonjogok védelme a kínai piacon Az árnyékbanki-rendszer jobb szabályozása EU Egészségügyi programok - Eredmények és jövőbeli kilátások Intelligens energia és fenntartható IKT Információs Nap: CIP Öko-innováció pályázat 2012 20. Európai Fesztivál – Nyílt napok az EU-s intézményekben Water Innovation Europe – Innováció a vízi szektorban Zöld Hét 2012 PÁLYÁZATI FELHÍVÁSOK Új pályázati felhívás: MEDIA 2007: Európai filmek nemzetközi forgalmazásának támogatása – „Kereskedelmi közvetítői program” Aktuális pályázatok: MEDIA 2007 - Európai filmek nemzetközi forgalmazásának támogatása Intelligens Energia Európa 2012 Információs és kommunikációs technológiára vonatkozó támogatási program 2012 Erasmus fiatal vállalkozók számára – közvetítő szervezetek számára kiírt pályázati felhívás LIFE + pályázati felhívás 2012 FÓKUSZBAN AZ UNIÓ ű Új uniós adatvédelmi reform – milyen változások várhatók a KKV-k számára? EU HÍREK EUROCHAMRBES: növelni kell a COSME költségvetési keretét! Az Európai Parlament kis- és középvállalkozásokat képviselő munkacsoportja (SME Intergroup) kerekasztal-beszélgetést szervezett a következő többéves költségvetés KKV-kat érintő finanszírozási programjairól. A meghívott előadók között volt az üzleti szférát képviselő (Eurochambres, BusinessEurope, EuroCommerce, UEAPME stb.) számos szakértő, valamint az Európai Bizottság és a Tanács felelős munkatársai. Az Eurochambres felhívta a parlamenti képviselők figyelemét arra, hogy az új „Versenyképességért és KKV-kért” (COSME) program rendkívül csekély forrást, a teljes EU költségvetés csupán 0,2%-át allokálja a vállalkozások számára. Az Európai Bizottság bemutatta a „Horizon 2020” kutatási program új KKV eszközeit, ami minden méretű és bármely szektorban tevékenykedő innovatív vállalkozás számára elérhető lesz. Az Eurochambres sajtóközleménye: http://www.eurochambres.eu/content/default.asp?PageID=1&DocID=4303 További információk: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/ 12/365&format=HTML&aged= 0&language=HU&guiLanguage=hu Az Európai Bizottság oktatásért és képzésért felelős honlapja: http://ec.europa.eu/education/index_en.htm Egyre nagyobb teret nyer a vállalkozói készségek fejlesztése Az Európai Bizottság „A vállalkozói készségek iskolai fejlesztése Európában” című jelentése szerint a legtöbb európai ország egyre nagyobb mértékben támogatja a vállalkozói készségek fejlesztését. Nyolc uniós tagállam egyedi stratégiát dolgozott ki a vállalkozói készségek fejlesztésének előmozdítására és további 13 ország - köztük Magyarország is - beépítette azt az élethosszig tartó tanulásra, a fiatalokra, illetve a növekedésre vonatkozó nemzeti stratégiáiba. A jelentésből kiderül, hogy egy tucat ország támogatásban részesíti a vállalkozói készségek fejlesztésével kapcsolatos kezdeményezéseket, úgymint az oktatási és az üzleti szféra szorosabb együttműködését, vagy diákok által működtetett kis cégek alapítását. Ugyanakkor külön e tárgy oktatására tanárképzés csak Belgiumban, Bulgáriában és Hollandiában létezik. A fizetésképtelenséggel kapcsolatos uniós jog modernizációja Az Európai Bizottság konzultációt indított a fizetésképtelenségre vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatáról. A jelenleg hatályos, 2000-ben megalkotott szabályok azt rögzítik, hogy valamely társaság vagy jogi személy több tagállamra kiterjedő csődje esetén miként kell összehangolni az eljárást. A fizetésképtelenség egy dinamikus gazdaságban hétköznapi jelenségnek számít, a vállalkozások mintegy 50%-a az öt éves működést sem éri el. 2010-ben az Európai Unióban összesen 220 000 vállalkozás került felszámolás alá, vagyis naponta körülbelül 600 vállalkozás ment csődbe. Ez a tendencia 2011-ben is folytatódott. Fontos tehát, hogy olyan modern jogszabályokat biztosítsunk a vállalkozások számára, amelyekkel azok sikerrel leküzdhetik a pénzügyi nehézségeket és újabb esélyt kaphatnak. A konzultáció 2012. június 21-ig tart. Nyilvános konzultáció: http://ec.europa.eu/justice/newsroom/civil/opinion/120326_en.htm További információk: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/324&format=HTML&aged=0&language=HU&guiLanguage=hu További információk: http://ec.europa.eu/news/economy/120402_hu.htm http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=5850&lang=en&tpa_id=201&title=SME%20Envoys%20call%20upon%20action%20to%20eliminate%20access%20barriers%20for% 20SMEs%20to%20public%20procurement%20 Esélyegyenlőség a közbeszerzésben Az Európai Unió ajánlatkérő hatóságai által meghirdetett közbeszerzési szerződések nagy részére a világ bármelyik országából jelentkezhetnek ajánlattevők. Ezzel szemben az európai cégek csak bizonyos országokban vehetnek részt az áruk, illetve szolgáltatások beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárásokban. Az Egyesült Államokban például a külföldi cégek a rendelkezésre álló 556,25 milliárd eurónak csak a 32%-ára pályázhatnak. Japánban ez az arány még ennél is kisebb, csupán 28%. A korlátozások olyan ágazatokat érintenek, ahol az EU nagyon versenyképes: az építőipart, a tömegközlekedést, az orvostechnikai eszközök ágazatát, az energiatermelést, a gyógyszeripart stb. Az Európai Bizottság egy új közbeszerzési jogszabállyal szeretne változtatni ezen az igazságtalan helyzeten. EU HÍREK Fejlődés a környezetbarát gazdaságra való áttérésben „A kkv-k erőforrás-hatékonysága és a zöld piacok” című Eurobarométer felmérés szerint az Európai Unióban a kis- és középvállalkozások 37%-ának van már környezetbarát állásban dolgozó „zöld” munkavállalója. Becslések szerint az elkövetkező két évben a környezetbarát munkahelyek száma a kkv-kban jelentősen, 35%-kal fog bővülni. A kis- és középvállalkozások a „zöld” iparágakban is erősödnek. A környezetbarát termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítő kkv-k közül ötből három (61%) folytat gazdasági tevékenységet a „zöld” piacon több mint három éve, az egyesült államokbeli 52%-hoz képest. Ugyanakkor a kkv-k továbbra is főleg a nemzeti piacokon értékesítik környezetbarát termékeiket és szolgáltatásaikat, a kkv-k csupán 3 %-a jelenik meg a nemzetközi piacokon. A környezetbarát közbeszerzés továbbra is kihívást jelent a kkv-k számára. További információk: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/12/316&format=HTML&aged=0&language=HU&guiLanguage=en http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=5850&lang=en&tpa_id=0&title=SME%20Envoys%20call%20upon%20action%20to%20eliminate%20access%20barriers%20for%20SMEs%20to%20public%20procurement%20 Energiahatékonysági Irányelv jogszabályjavaslat: http://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52011PC0370:EN:NOT További információk: http://bruxinfo.hu/cikk/20120329- innovativ-magyar-javaslat-az- energiahatekonysag-teren.html Innovatív magyar javaslat az energiahatékonyság terén Jelenlegi formájában elfogadhatatlanul magas terheket róna Magyarországra és más EU tagállamokra az Európai Bizottság által javasolt energiahatékonysági irányelv. Az egyik legkritikusabb pont az a rendelkezés, mely előírná, hogy a tagállamok minden évben kötelesek a középületek alapterület szerint számított legalább 3 százalékát energiahatékonyan felújítani. A magyar kormány által kidolgozott javaslat szerint a hiányzó forrásokat a nem ipari szektorok kibocsátás-csökkentését szabályzó úgynevezett erőfeszítés-megosztási rendszer (ESD – Effort Sharing Decision) kvótáinak értékesítése fedezhetné. Ez jelentős mértékben tehermentesítené az anyagi gondokkal küzdő hazai önkormányzatokat. 2014–2020 közötti időszakra vonatkozó pénzügyi keret (MFF): első vita a tárgyalási keretdokumentumról Új szakaszukba léptek a 2014–2020 közötti időszakra vonatkozó uniós pénzügyi keretről (MFF) folyó tárgyalások: az Általános Ügyek Tanácsa első alkalommal vitatta meg a legfontosabb kérdéseket és lehetőségeket ismertető tárgyalási keretdokumentumot. A vita során több delegáció rámutatott arra, hogy a többéves pénzügyi keretnek és a keretet alkotó fejezetek mindegyikének tükröznie kell a tagállamok által a költségvetési konszolidáció érdekében tett lépéseket, sok tagállam hangsúlyozta azonban, hogy ezzel egyidejűleg a növekedést ösztönző és a kohéziót erősítő hatályos uniós szakpolitikák megfelelő finanszírozását is biztosítani kell. A végső politikai megállapodásnak 2012 végéig kell megszületnie. További információk: http://www.consilium.europa.eu/homepage/highlights/financial- framework-2014-2020-first- discussion-on-the-negotiating- box?lang=hu További információk: http://www.consilium.europa.eu/ homepage/highlights/citizens- initiative-you-can-set-the- agenda!?lang=hu http://www.europarl.europa.eu/news/hu/headlines/content/20120329MUN42229/html/A- legfontosabbak-egy-helyen-az- eur%C3%B3pai-polg%C3%A1ri- kezdem%C3%A9nyez%C3%A9sr%C5%91l Már lehetséges a polgári kezdeményezés az uniós döntéshozatalban Az európai polgári kezdeményezés révén 2012. április 1-jétől a polgárok közvetlenül részt vehetnek az európai uniós döntéshozatalban. Az uniós lakosok felkérhetik az Európai Bizottságot, hogy terjesszen elő uniós jogszabályjavaslatot. Kezdeményezést ún. polgári bizottságok indíthatnak. A polgári bizottságot legalább hét olyan uniós polgárnak kell alkotnia, akik legalább hét különböző tagállamban rendelkeznek lakóhellyel. Ha összeállt a bizottság, a tagoknak nyilvántartásba kell vetetniük kezdeményezésüket az Európai Bizottsággal. Ezt az Unió hivatalos nyelveinek bármelyikén megtehetik. Európai polgári kezdeményezést csak olyan területeken lehet indítani, amelyeken a Bizottság hatáskörénél fogva javaslatokat terjeszthet elő. Az aláírásokat papíron és/vagy elektronikusan gyűjthetik a szervezők. Az európai polgári kezdeményezés intézményét a Lisszaboni Szerződés hozta létre. ESEMÉNYNAPTÁR ÁPRILIS Regisztráció és további információk: nora.lenner@ec.europa.eu 2012. április 23. 10:00 - 17:15 Brüsszel KKV-kat támogató új megközelítés a „Horizon 2020” uniós programban Szervező: Európai Bizottság, Vállalkozói Főigazgatóság Helyszín: Madou Auditorium, 1 Place Madou 2012. április 26. 9:45 – 13: 00 Brüsszel REACH – az elmúlt öt év tanulságai Szervező: Vleva Helyszín: Kortenberglaan 71, 1000 Program és további információk: http://en.vleva.eu/Reach Program: http://www.mzv.cz/file/797209/_120426_seminar_invitation.pdf Regisztráció: sels@cebre.cz 2012. április 26. 9:00-11:00 Brüsszel Pénzügyi konstrukciók a jövőbeli uniós programokban Szervező: Czech Business Representation in Brussels (CEBRE), Czech Liaison Office for Research and Development in Brussels (CZELO) Helyszín: Cseh Állandó Képviselet, 15 Rue Caroly Regisztráció: cecile.bonino@accaglobal.com 2012. április 26. 14:00-17-30 Brüsszel A sajáttőke-finanszírozáshoz való hozzáférés egyszerűsítése Szervező: SME Union (Európai Parlament KKV-kat képviselő csoportja), UEAPME, ACCA, EFAA Helyszín: Európai Parlament, 60 Rue Wierzt 2012. április 26. 10:30-11:45 Online A szellemi tulajdonjogok védelme a kínai piacon Szervező: China SME Helpdesk Helyszín: Online nyomon követhető konferencia (Webinar) Regisztráció: https://www3.gotomeeting.com/register/503559470 További információk: http://www.china-iprhelpdesk.eu/en/upcoming- events/icalrepeat.detail/2012/04/26/139/-/webinar-protect-your-ipr-when- conducting-rad-in-china 2012. április 27. 8:30-17:30 Brüsszel Az árnyékbanki-rendszer jobb szabályozása Szervező: Európai Bizottság Helyszín: Európai Bizottság, Charlemagne Épület, 170 Rue de la Loi Program: http://ec.europa.eu/internal_market/bank/docs/shadow/programme_en.pdf Regisztráció: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=shadowbanking&lang=en További információk: http://ec.europa.eu/yourvoice/ipm/forms/dispatch?form=shadowbanking&lang=en ESEMÉNYNAPTÁR MÁJUS Program: http://ec.europa.eu/health/programme/docs/ev_20120503_prog_en.pdf További információk: http://ec.europa.eu/health/programme/events/ev_20120503_en.htm 2012. május 3. Brüsszel EU Egészségügyi programok - Eredmények és jövőbeli kilátások Szervező: Európai Bizottság Egészségügyi Főigazgatóság Helyszín: Európai Bizottság, Charlemagne Épület, 170 Rue de la Loi 2012. május 3-4. Brüsszel „Intelligens energia és fenntartható IKT” Szervező: Európai Bizottság, Információs Társadalmi és Médiaügyi Főigazgatóság Helyszín: The Square, 3 Coudenberg Program: http://ec.europa.eu/information_society/events/smartenergy/programme/index_ en.htm Regisztráció: https://smartenergy2012.regware.be/information_society/events/smartenergy/register/ 2012. május 8. 8:30-17:00 Brüsszel Információs Nap: CIP Öko-innováció pályázat 2012 Szervező: Európai Bizottság, Vállalkozói Főigazgatóság Helyszín: Európai Bizottság, Charlemagne Épület, 170 Rue de la Loi Program: http://ec.europa.eu/environment/eco- innovation/files/docs/infod/2012/eco_inno_2012_programme.pdf Regisztráció: https://webgate.ec.europa.eu/fmi/scic/ECOINNO12/start.php További információk: http://ec.europa.eu/environment/eco- innovation/events/2012/eid_2012_en.htm 2012. május 12. 10:00-18:00 Brüsszel 20. Európai Fesztivál – Nyílt napok az EU-s intézményekben További információk: http://europa.eu/festivalofeurope/index_en.htm Program: http://www.waterinnovationeurope.eu/ibis/WIE/my-event További információk: http://www.waterinnovationeurope.eu/ibis/WIE/my-event 2012. május 15-16. Brüsszel Water Innovation Europe – Innováció a vízi szektorban Szervező: ACQUEA, WssTP 2012. május 22-25. Brüsszel Zöld Hét 2012 Szervező: Európai Bizottság Programtervet: http://ec.europa.eu/environment/greenweek/pdf/programme.pdf További információk: http://ec.europa.eu/environment/greenweek/ PÁLYÁZATI FELHÍVÁSOK ÚJ PÁLYÁZATI FELHÍVÁSOK MEDIA 2007 Európai filmek nemzetközi forgalmazásának támogatása – A „kereskedelmi közvetítői program” A MEDIA 2007 program fő célkitűzése az aktuális európai filmek szélesebb nemzetközi forgalmazásának elősegítése és támogatása a forgalmazóknak nyújtott pénzalapok formájában, ösztönözve ezáltal a nem nemzeti produkcióban készülő új európai filmekbe való további befektetéseket. A program célja továbbá a gyártás és forgalmazás közti kapcsolatok szorosabbra fűzése, az európai filmek piaci részesedésének és az európai társaságok versenyképességének javítása. Jogosult pályázók: Ez a pályázati felhívás minden olyan európai társaságnak szól, amely valamely produkciós vállalkozás közvetítőjeként jár el, és filmek kereskedelmi hasznosításával foglalkozik marketingtevékenység végzése révén (vagy azáltal, hogy külföldi forgalmazók vagy egyéb vásárlók számára értékesíti a film használati jogait). A pályázóknak az alábbi országok egyikében kell székhellyel rendelkezniük: . az Európai Unió 27 tagországa, . az EGT-országok, . Svájc, . Horvátország, . Bosznia-Hercegovina (azzal a feltétellel, hogy a tárgyalási folyamat lezárul, és az ország hivatalosan is részt vehet a MEDIA programban). Támogatható tevékenységek: A „kereskedelmi közvetítői” támogatási program két lépcsőben történik: . Egy potenciális támogatási alap létrehozása, amely kalkulációja a társaság európai piacon a referencia- időszakban (2007–2011) végzett teljesítménye alapján történik. . A potenciális alap újbóli befektetése. Az egyes társaságok által létrehozott alapokat 2 részben (2 féle tevékenység keretében) kell újból befektetni 2014. március 1-ig: 1. Minimum garanciák vagy előlegek befizetése az új nem nemzeti európai filmek nemzetközi értékesítési jogainak vonatkozásában; 2. és/vagy promóció, marketing és hirdetési tevékenység az új, nem nemzeti európai filmek piacán. A tevékenységek maximális időtartama 18 hónap a nemzetközi értékesítési szerződés aláírásának dátumától. Költségvetés: A teljes rendelkezésre álló költségvetés 1,5 millió EUR. A pénzügyi hozzájárulás formája támogatás. Az Európai Bizottság által nyújtott pénzügyi támogatás nem haladhatja meg a teljes támogatható költség 50 %-át. Nincs megszabott maximális pályázható összeg. A pályázatok benyújtási határideje: A potenciális alap létrehozására irányuló ajánlatokat legkésőbb 2012. június 18-ig (postabélyegző szerint) kell elküldeni. Kizárólag a hivatalos nyomtatványon benyújtott, a pályázó szervezet nevében jogi kötelezettségvállalásra jogosult személy által megfelelően aláírt pályázatokat fogadják el. További részletes információ: http://ec.europa.eu/culture/media/programme/distrib/schemes/sales/index_en.htm PÁLYÁZATI FELHÍVÁSOK AKTUÁLIS PÁLYÁZATOK Korábbi hírlevelekben részletesen ismertetett pályázati kiírások MEDIA 2007 - Európai filmek nemzetközi forgalmazásának támogatása A program fő célkitűzése az európai filmek szélesebb nemzetközi forgalmazásának támogatása a forgalmazóknak nyújtott pénzalapok formájában, elősegítve a nem nemzeti produkcióban készülő új európai filmekbe való további befektetéseket. További információk: http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp/index_en.htm Pályázat benyújtásának határideje: 2012. április 30. Pályázat összköltségvetése: 18,9 millió euró Támogatási arány: 40-60 % Intelligens Energia Európa 2012 pályázati felhívás Az Európai Bizottság 2011. december 21-én közzétette az Intelligens Energia Európa/IEE Program negyedik pályázati felhívását. A program a megújuló energiaforrásokat és hatékony energiafelhasználást támogató technológiák piacra vitelére fókuszál. További információk: http://ec.europa.eu/energy/intelligent/files/call_for_proposals/call_2012_en.pdf Pályázat benyújtásának határideje: 2012. május 8. Pályázat összköltségvetése: 67 millió euró Támogatási arány: 75% Projekt időtartama: 36 hónap Információs és kommunikációs technológiára vonatkozó támogatási program 2012 (ICT PSP) Az IKT-program célja, hogy a lakosság, a közszervek és a vállalkozások (különösen a kkv-k) körében az információs és telekommunikációs technológia szélesebb körű felhasználásával ösztönözze az innovációt és növelje a versenyképességet. További információk: http://ec.europa.eu/information_society/activities/ict_psp/index_en.htm Pályázat benyújtásának határideje: 2012. május 15. Pályázat összköltségvetése: 127 millió euró Támogatási arány: 50-100% Projekt időtartama: 12-36 hónap ERASMUS kezdő vállalkozók számára Az Európai Bizottság Vállalkozáspolitikai és Ipari Főigazgatósága 2012. február 20-án tette közzé az „Erasmus kezdő vállalkozók számára” programra vonatkozó új pályázati kiírást. A pályázati felhívás célja azon közvetítő szervezetek kiválasztása, amelyek tevékenységén keresztül a kezdő vállalkozók sikeresen részt vehetnek a mobilitási programban. Projekttervezet benyújtásának határideje: 2012. május 31. Pályázat összköltségvetése: 3,1 millió euró Támogatási arány: maximum 90 % Projekt időtartama: 24 hónap További információk: http://ec.europa.eu/enterprise/newsroom/cf/itemdetail.cfm?item_id=5774&lang=en&tpa_id=0 LIFE + Az Európai Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatósága 2012. március 12-én hatodik alkalommal tette közzé a LIFE + pályázati kiírását. A program környezet- és természetvédelmi projekteket és kísérőintézkedéseket támogat. További információk: http://ec.europa.eu/environment/life/funding/lifeplus.htm Pályázat benyújtásának határideje: 2012. szeptember 26. Pályázat összköltségvetése: 276 millió euró Támogatási arány: 50% FÓKUSZBAN AZ UNIÓ Új uniós adatvédelmi reform – milyen változások várhatók a KKV-k számára? Az Európai Unió 1995. évi adatvédelmi irányelve mérföldkőnek számított a személyes adatok védelmének történetében. A 17 évvel ezelőtt rögzített alapelvek ugyanakkor már nem felelnek meg a digitális korszak kihívásainak. A közösségi oldalak, a helymeghatározáson alapuló szolgáltatások és az intelligens kártyák használatával minden lépésünkkel digitális nyomot hagyunk magunk után. Az Európai Bizottság 2012 januárjában jogszabályjavaslatot tett közzé az adatvédelmi jogszabályok korszerűsítésére. Személyes adat alatt azokat az információkat értjük, amelyek az adott egyén magánéletével, illetve szakmai és közéleti tevékenységével kapcsolatosak. Ez lehet név, fotó, e-mail cím, banki adat, egészségügyi információ, közösségi oldalakon megjelenő üzenet vagy akár az illető számítógépének IP-címe is. Az uniós adatvédelmi szabályok akkor alkalmazandóak, amikor egy személy ezen az adatok alapján közvetve vagy közvetlenül azonosítható. A személyes adatok védelme állampolgári jog, azok kezelése során viszont a vállalkozásoké a főszerep. Az uniós jog értelmében személyes adatok kizárólag legálisan, szigorú feltételek mellett és törvényes célra gyűjthetők. Az európai polgároknak jogában áll panaszt tenni és jogorvoslatot kérni, ha adatival az Európai Unión belül bárhol visszaélnek. A kis- és középvállalkozások alapvető érdeke a fogyasztók bizalmának megerősítése a személyes adatok megfelelő védelmének biztosításán keresztül. Az új uniós adatvédelmi reform célja, hogy az adatvédelmi keretrendszer megszilárdításának köszönhetően a fogyasztók biztonságosan vásárolhassanak a belső piacon, a vállalkozások pedig egyszerűen és költségmentesen tehessenek eleget adatvédelmi kötelezettségeiknek. Jelenleg jelentős eltérések és ellentmondások tapasztalhatóak abban a tekintetben, hogy az egyes uniós országok miként hajtják végre az adatvédelmi jogszabályt, így a személyes adatok védelmének szintje attól függ, hogy az adott személy hol lakik, illetve vásárol vagy vesz igénybe szolgáltatást. A vállalkozásoknak akár 27 egymástól eltérő adatvédelmi szabályozást is szem előtt kell tartaniuk az Európai Unióban. Mindez felesleges költségeket ró rájuk és a nemzetközi terjeszkedésüknek is gátat szab. Milyen jelentős változások várhatóak a VÁLLALKOZÁSOK számára? . EU-szerte egységes adatvédelmi szabályok . Szabályozási háttér egyszerűsödése a bürokrácia és adminisztratív terhek csökkentésével . Egyablakos ügyintézés (one- stop shop) bevezetése, azaz az EU-ban a vállalatok egyetlen adatvédelmi hatóságnak tartoznak majd felelősséggel . Független adatvédelmi biztos a 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknál . Uniós szabályozás lesz érvényes az Unión kívül letelepedett vállalatokra is, ha azok az EU-ban értékesítenek . A vállalatoknak és a szervezeteknek lehetőleg 24 órán belül értesíteniük kell az érintetteket az adatokkal való súlyos visszaélésekről Vegyünk például egy franciaországi központú üzletláncot, amely számos másik uniós országban működtet franchise üzleteket. Az üzletek mindegyike gyűjti a vásárlókkal kapcsolatos adatokat, és azokat további feldolgozás céljából a franciaországi központba továbbítja. A jelenlegi szabályok értelmében a jogérvényesítésért a francia adatvédelmi hatóság lenne felelős, és probléma esetén ugyanerre a hatóságra vár a kapcsolattartás feladata is. Mivel azonban az egyes üzleteknek továbbra is működési helye szerinti jognak megfelelően kellene feldolgozniuk vásárlóik személyes adatait, ebben a tekintetben eltérés adódhat a franciaországi központra vonatkozó szabályokhoz képest. Az új adatvédelmi reformjavaslatok szerint az uniós illetőségű vállalkozásokra egységes adatvédelmi szabályozás lenne érvényes, és csak egyetlen adatvédelmi hatóság - a székhelyük szerinti uniós ország nemzeti hatósága - felé tartoznának beszámolási felelősséggel. Az Európai Bizottság véleménye szerint ez a harmonizáció várhatóan évente akár 2,3 milliárd euró megtakarítást is hozhat a vállalkozások számára. Az egyablakos adatvédelmi ügyintézés (One-Stop Shop) nemcsak lényegesen egyszerűbbé tenné az adatvédelmi jogszabályok betartását, hanem ösztönzést is adna a belső piacon zajló, határokon átnyúló kereskedelemnek és beruházásoknak is. FÓKUSZBAN AZ UNIÓ Az uniós adatvédelmi szabályokat azoknak a vállalatoknak is be kell majd tartaniuk, amelyek telephelye az Európai Unión kívül található, ha a kérdéses vállalatok az EU-n belül értékesítenek termékeket és szolgáltatásokat, illetve ha ott követik nyomon a polgárok viselkedését. A reformnak köszönhetően a vállalkozások adatvédelmi kötelezettségeiben nagymértékben csökkenne a bürokrácia. Megszűnnének például a cégeket terhelő adatfeldolgozás bejelentésére vonatkozó egyes kötelezettségek (ami jelenleg évente körülbelül 130 millió eurós költséget jelent a vállalkozásoknak uniós szinten), illetve a kötelező erejű vállalati szabályokon vagy általános szerződési feltételeken alapuló nemzetközi adattovábbításra vonatkozó előzetes engedélyeztetés is. A vállalatok ugyanakkor elszámoltathatóbbak lesznek az általuk végzett adatfeldolgozás tekintetében. A 250 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatoknak kezdeményező szerepet kell vállalniuk, és az adatvédelmi jog előírásainak való megfelelés érdekében független adatvédelmi biztost kell kinevezniük. A beépített adatvédelmet és az alapértelmezett adatvédelmet integrálni kell az üzleti folyamatokba. Ez azt jelenti, hogy az üzleti folyamatokba – a szolgáltatások és termékek létrehozására, illetve előállítására irányuló folyamat legkorábbi szakaszától kezdve – adatvédelmi biztosítékokat kell beépíteni, illetve hogy ezentúl a magánélet védelmét biztosító alapértelmezés tekintendő normának. . A személyes adatok tárolásának megszüntetéséhez való jog bevezetése . Az adatkezeléshez a polgárok kifejezett hozzájárulása szükséges . Az egyének könnyebben hozzáférhetnek majd saját adataikhoz, és továbbíthatják személyes adataikat a különböző szolgáltatók között Milyen jelentős változások várhatóak a POLGÁROK számára? Az EU adatvédelmi reformja biztosítaná, hogy szabályaink megfeleljenek a digitális gazdaság igényeinek. Ennek köszönhetően nőhet az új – különösen az internetes - vállalkozások iránti bizalom. A felhőszolgáltatásokat - azaz a távoli szervereken történő adattárolást és - kezelést – kínáló cégek esetében az EU következetes szabályozási rendszere iránti bizalom a befektetők számára kulcsfontosságú érték és vonzó szempont lesz. Az Európai Bizottság jogszabályjavaslatát (rendelet-tervezet) jelenleg tárgyalja az Európai Parlament és az Európai Tanács. Az uniós intézményekben főleg a polgárok jogi érdekeinek képviseletéért felelős egységek dolgoznak a dosszién: a jogszabályjavaslatot az Európai Bizottság Jogérvényesülési Főigazgatósága tette közzé, az Európai Tanácsban a DAPIX munkacsoport felel a témáért, ami alapvetően közjogi kérdésekben szakértő, az Európai Parlamentben pedig a LIBE (Állampolgári jogok, bel-és igazságügy) a kijelölt felelős bizottság. Az üzleti szférát képviselő szakértők körében aggodalmat vált ki, hogy az uniós intézmények főként közjogi szempontból vetik vizsgálat alá a rendelet-tervezetet, miközben annak számos fontos belső piaci vetülete is van és a jogszabály jelentős új terheket vezethet be a vállalkozók számára. A jogszabályjavaslatot ennek megfelelően a Tanács Versenyképességi Tanácsának is meg kellene vizsgálnia. Az uniós döntéshozásban csak így érvényesülhetne a polgárok személyes adatainak védelmét és a vállalkozók adatkezelési kötelezettségeit előíró jogszabályjavaslat egyensúlya. A Dán EU soros elnökség hímes tojásként kezeli a dossziét, így várhatóan nem lesz jelentős előrelépés a ciprusi elnökségig, 2012 második feléig. További információk: Az adatvédelmi jogi szabályozás reformja (Európai Bizottság hivatalos honlapja): http://ec.europa.eu/justice/data-protection/index_hu.htm Az Európai Bizottság jogszabályjavaslata (2012. január 25.): http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm A jogszabályról folyó tárgyalások nyomon követése: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?reference=2012/0011(COD)&l=en